Naast Nahuel Cano werden we vorige week ook vergezeld door Brussels-based onderzoeker Sina Seifee en Noorwegen-based choreograaf, performer, leerkracht en sound artist Jassem Hindi.
Tijdens hun residentie werken ze samen aan Eschatos. Met Eschatos stellen ze voor te experimenteren met eschatologische reservoirs van verbeelding als één van de allereerste vormen van ‘systeem-denken’ – het idee dat er een universeel samenhangend schema aan het werk is (bijvoorbeeld visueel opgevat in het wiel van de tijd of de wereld als een slang met negen koppen).
Sinds maandag 13 september worden we vergezeld door acteur, theatermaker en autodidact geluidsexperimentator Nahuel Cano die tijdens zijn residentie zal werken aan “Mapping the Interior”.
Tijdens zijn residentie is Nahuel van plan om binnenruimtes, huiselijke en innerlijke subjectieve ruimtes in kaart te brengen. Het in kaart brengen van deze ruimtes, hun niet-menselijke en menselijke geografie, hun spookachtige aanwezigheid en de verschillende temporaliteiten die op verschillende plaatsen in elkaar storten. Hij weet nog niet hoe een spectrale geluidskaart zich in tijd en ruimte zou ontvouwen. Manieren vinden om het ontwerp van zulke kaarten te benaderen is het doel van dit onderzoek.
Met Gathering Ground nodigt Salomé Mooij ons uit om te proberen om de hele aarde in het Sint Jansplein te passen. Ze vraagt ons om ons de wereld voor te stellen zonder natiestaten – een opnieuw in kaart brengen van de wereld vanuit de landschappen waaruit ze bestaat. Waar is onze aarde op dit moment van gemaakt, en hoe zouden we ons de wereld kunnen voorstellen?
Je bent uitgenodigd voor een participatieve performance dit weekend op het Sint Jansplein in Antwerpen om deel uit te maken van deze editie van Love at first Sight. Koop je ticket voor zaterdag 18/9 of zondag 19/9 via deze link.
Vorige week hadden we Vincent Van Dijck in huis! Hij werkte tijdens zijn residentie aan WHAT I FEEL I BELIEVE IN MY DREAMS.
Van 6 tot 12 september werkte hij aan een formatief onderzoek naar de mogelijkheden van AR/VR als instrumenten voor cyberperformance.
Vanaf 6 tot en met 12 september verwelkomden we twee nieuwe residenten bij wpZimmer: Michela Dal Brollo and Inés Ballesteros. Zij werkten tijdens hun residentie samen aan hun project “Living Equipment” – ze creëren en demonstreren draagbare apparatuur als een set transporteerbare, praktische en conceptuele apparaten, die zij “Living Equipment” noemen. Met de Living Equipment onderzoeken zij hoe tijdelijke ruimtes kunnen worden gegenereerd die meer heterogene en diverse vormen van urbanisme bevorderen, in tegenstelling tot een tendens naar privatisering en controle van de openbare ruimte.
Tijdens zijn residentie werkt artiest en curator Yanis Stefanou aan “Shame-Less” (werktitel) van 3 tot en met 12 september.
“Shame-Less roept op tot het structureren van een ander zelfgevoel door middel van schaamte, tot het ondermijnen van schaamte door middel van een performatieve metamorfose. Het stelt experimentele vormen voor van het thematiseren en vieren van de ervaring van bekeken, over het hoofd gezien en beschaamd worden. Het opent nieuwe manieren om identiteiten, relaties en manieren om de bestaande ruimte van macht te bewonen, in beeld te brengen en te herdefiniëren.”
Het startpunt van het werk is de moord op Zak Kostopoulos – een moord die een wonde binnen de Griekse samenleving blootlegde – één van een heersende cultuur van queer-shaming.
September staat voor de deur en zo ook nieuwe residenties! We beginnen met een maand lange residentie bij wpZimmer van hedendaags kunstenaar Ted Oonk die tijdens haar verblijf zal focussen op CONTOUR – een samenwerkingsproject met Su Jung.
Het project CONTOUR is vertrokken vanuit de tegenovergestelde (culturele) visies die beide kunstenaars hadden op het concept ‘eiland’. Wat maakt een eiland, hoe krijgt het vorm in onze gedachten wereld en hoe krijgt het fysiek vorm.
Met “Familiestraat” slaat kunstenaar en theatermaker Thomas Verstraeten de handen in elkaar met 200 buurtbewoners om een zes uur durende voorstelling te maken die “het buitengewone, maar ook het doodnormale” onderzoekt.
Sinds 2020 verzamelt hij momenten uit het dagelijkse leven die hij vervolgens onderzoekt door verbanden te leggen tussen de gebeurtenissen in zijn straat in reflectie met wat er overal om ons heen gebeurt in de wereld – zo plaatst hij de wereldgeschiedenis tegenover de geschiedenis van zijn straat, en vice versa.
vanaf 23 augustus verwelkomen we een nieuwe resident bij wpZimmer. Danser en choreograaf Betty Tchomanga zal twee weken werken aan “Wildfire”.
Wildfire is geïnspireerd door de analogie die wordt beschreven door Malcom Ferdinand in zijn essay « Une écologie décoloniale » waarin hij een slavenschip als symbool beschouwt als politieke metafoor en het verhaal vertelt van de wereld en de aarde.
Deze analogie met een schip resoneert met het onderzoek van Betty Tchomanga naar de mythe van Mami Wata. Haar voorstelling is een amalgaam tussen zeemeerminnen op de boeg van de kolonistenboten en de geesten van de Afrikaanse wateren. Een schip brengt de mogelijkheid van een ontmoeting en een stroom van overtuigingen, gedachten en denkbeeldige werelden.