Sandy Williams
Sandy Williams woont en werkt in Brussel. Hij studeerde in 2004 af aan P.A.R.T.S. in Brussel en is sindsdien aan de slag als danser en choreograaf.
In zijn eerste samenwerkingen met Jan Ritsema lag de focus op een aftasting van de mogelijkheden en verwachtingen van het dansende lichaam (Blindspot, 2005) en op de toekomst van energie en de waterstofeconomie (Know2How, 2006).
In 2007 creëerde hij samen met Andros Zins-Browne The Kansas City Shuffle. In die performance werd het publiek uitgenodigd om de voorstelling samen met de performers te maken, via verhalen in geheime spionagestijl. De deelnemers transporteerden geheime pakjes, seinden codetaal door en controleerden anderen uit het publiek. Het was een experiment in sociale choreografie: deelnemers werden binnengeleid in potentiële verhalen en bepaalden mee de koers van hun beleving. Het was een film noir, in reële tijd gespeeld door het publiek dat tegelijk toeschouwer was.
Na deze creatie begon Williams te werken bij Rosas en de volgende zes jaar lang legde hij zich toe op het metier van beweging en performance. De focus van die jaren lag niet zozeer op het thema zelf van een creatie, maar op hoe hij dat kon belichamen, hoe hij zijn mogelijkheden, zijn achtergrond en zijn interesses kon inzetten voor zijn werk. Hij raakte nog meer gefascineerd door complexiteit en causaliteit door de ene beweging op de andere af te stemmen en door de grotere choreografische organisatie van tijd en ruimte.
In Everything Happens So Much (2016) combineert Williams zijn belangstelling voor verhaalkunst en voor de uitdagingen in de relatie publiek/performer met zijn fascinatie voor het vakmanschap van dans en choreografie. Het is een voorstelling over een toekomstige wereld waarin niets nog vaststaat. De voorstelling ging in première in februari 2016 op het Burning Ice-festival van het Kaaitheater.
Sandy Williams legde binnen wpZimmer een artistiek traject af van 2013 tot 2016.