Everthing happens so much
© Sandy Williams

PROJECT

Everthing happens so much

De Canadese choreograaf en danser Sandy Williams is sinds 2014 vaste artiest in residentie bij wpZimmer. In februari 2016 presenteert hij samen met de Franse choreograaf Julien Monty Everything Happens So Much, een voorstelling over een toekomstige wereld waarin niets nog vaststaat.

Aan de horizon van de eenentwintigste eeuw doemt een ingrijpende gebeurtenis op die alle aspecten van het menselijk leven drastisch zal veranderen. De Singulariteit – of het tijdperk van de intelligente, zelfbewuste machines – luidt een nieuwe fase van de evolutie in. In een niet zo verre toekomst zal de snelheid en impact van de technologische veranderingen zo enorm zijn dat het menselijk leven er onherroepelijk door wordt veranderd. Dit tijdperk belooft een samensmelting van het biologische met het technologische: een wereld waarin we nog wel mens zijn maar waarin we onze organische roots tegelijk overstijgen. Al snel verdampt het onderscheid tussen mens en machine, tussen de fysische en virtuele werkelijkheid.

Maar als we allemaal geüpload en gedigitaliseerd, op maat aangepast en geüpgraded zijn, wat blijft er dan nog over van ons huidige zelf? Van het eenvoudige, het irrationele, het emotionele, het noodlijdende? Wat met onze lichamen van vlees en bloed die zijn uitgerust met een traag spraak- en taalvermogen, onze lichamen die moe worden en verslijten?

Everything Happens So Much speelt met de spanning tussen onze ruwe, gebrekkige en onaffe menselijke natuur en het zuivere potentieel van een volledig gedigitaliseerde toekomst. Een ruimte waarin lichamen en woorden, beweging en spraak samensmelten in de belofte van een toekomst die al ontegensprekelijk hier is.

Première: 16 & 17/02/2016 – Kaaistudio’s / Burning Ice Festival (Brussel)

Sandy Williams

1979 CA
Sandy Williams (1979, Canada) woont en werkt in Brussel. Hij studeerde in 2004 af aan P.A.R.T.S. in Brussel en is sindsdien aan de slag als danser en choreograaf.

In zijn eerste samenwerkingen met Jan Ritsema lag de focus op een aftasting van de mogelijkheden en verwachtingen van het dansende lichaam (Blindspot, 2005) en op de toekomst van energie en de waterstofeconomie (Know2How, 2006).

In 2007 creëerde hij samen met Andros Zins-Browne The Kansas City Shuffle. In die performance werd het publiek uitgenodigd om de voorstelling samen met de performers te maken, via verhalen in geheime spionagestijl. De deelnemers transporteerden geheime pakjes, seinden codetaal door en controleerden anderen uit het publiek. Het was een experiment in sociale choreografie: deelnemers werden binnengeleid in potentiële verhalen en bepaalden mee de koers van hun beleving. Het was een film noir, in reële tijd gespeeld door het publiek dat tegelijk toeschouwer was.

Na deze creatie begon Williams te werken bij Rosas en de volgende zes jaar lang legde hij zich toe op het metier van beweging en performance. De focus van die jaren lag niet zozeer op het thema zelf van een creatie, maar op hoe hij dat kon belichamen, hoe hij zijn mogelijkheden, zijn achtergrond en zijn interesses kon inzetten voor zijn werk. Hij raakte nog meer gefascineerd door complexiteit en causaliteit door de ene beweging op de andere af te stemmen en door de grotere choreografische organisatie van tijd en ruimte.

Credits

Concept en tekst: Sandy Williams Creatie en spel: Sandy Williams & Julien Monty Techniek: Michael JensensProductie: wpZimmer (Antwerpen) & Loge 22 (Lyon) Coproductie: KaaitheaterMet ondersteuning van: Creative Europe programme of the European Union Residenties: wpZimmer (Antwerpen), Vooruit (Gent), Buda (Kortrijk), De Pianofabriek (Brussel), Le Pacifique Cdc (Grenoble), CNDC (Lyon)