Oceanographies

PROJECT

Oceanographies

In Oceanographies is Marialena Marouda geïnteresseerd in meervoudige kennis. Concreet richt ze zich op onze subjectieve kennis van de oceaan, inherent verbonden met onze ontmoeting ermee. Haar onderzoek legt daarom de focus op de relatie van twee types van lichamen: het menselijke lichaam en de uitgestrekte watermassa die de oceaan is. Het is de verhouding van de handen tot de modder, van de oren tot het breken van de golven, van de voeten tot het gevoel van wegzinken dat het werk kenmerkt – eerder dan de oceaan op zichzelf, verstoken van menselijke aanwezigheid.

Het werk probeert de complexiteit die voorkomt uit dergelijke interacties te verweven via verhalen over de ontmoeting met de oceaan en via demonstraties. Het doel is om een nomadische oceanografisch instituut te ontwikkelen waarbij de oceaan wordt opgeroepen of geëvoceerd door de hervertelling van deze ervaringen en de performance van de relaties die worden beschreven. Performance wordt hier dus een instrument en een kunst-wetenschap die toelaat de oceaan en onderzoeker tot één waterlichaam te laten samensmelten.

Oceanographies (try-out) was te zien op OpenHuis13 op zondag 24 juni 2018.

Marialena Marouda

Marialena Marouda werkt op het gebied van performancekunst en choreografie. Marialena studeerde filosofie en beeldende kunst aan de Columbia University in New York en vervolgde haar studies aan het Instituut voor Toegepaste Theaterwetenschappen aan de universiteit van Giessen, Duitsland. In mei 2018 rondde ze het programma voor artistiek onderzoek aan a.pass (Advanced Performance and Scenography) in Brussel.

Marialena ontwikkelt in situ, op onderzoek gebaseerde performances. Haar huidige project Oceanographies werd getoond in het kader van de Wandering Arts Biennal 2018 in Brussel. Voormalige werken omvatten Poetry Exercises: an Archive of (un)familiar Things (2016), a performatief archief gepresenteerd in het stadsarchief van Frankfurt tijdens het locatie specifiek festival festival Implantieren 2016, Walking in the City: on the Poetics of Space, getoond in 2013 op de Atheense Biënnale en Walking Exercises (2011-2013) dat in première ging in Mousonturm in Frankfurt. Ze heeft samengewerkt met choreografische collectieven zoals MAMAZA en Deufert&Plischke, en met de choreograaf Martin Nachbar.

Als dramaturg werkt Marialena momenteel samen met Fabrice Mazliah aan The Manufactured Series, een serie van tien duetten, elk tussen een menselijk en een niet-menselijk lichaam. Ze werkte eerder samen met the Forsythe Company, Andros Zins-Browne en de Belgische werkplaatsen wpZimmer en workspacebrussels. Haar teksten en recensies zijn onder meer verschenen in de tijdsschriften MASKA en Etcetera.

Credits

Concept en regie: Marialena MaroudaPerformance: Marialena Marouda, Justine MaxelonGrafische vormgeving Oceanographic Scorebook: Dear ReaderResidentie en ondersteuning: a.pass, Nadine & WAB 2018, wpZimmer, WorkspacebrusselsDank aan: Andre Cattrijsse, Caroline Godart, Thanos Gkritzalis, Loes Jacobs, Philippine Hoegen, Zoumana Méïté, Lilia Mestre, Carine Meulders, Eva Moulaert, Anna Pouskouri-Reiche, Eshter Rodriguez Barbero, Sina Seifee, Femke Snelting, Thomas Vandorpe en Gosie Vervloessem