Waar Superconflict, I believe I can see the future en Simulations bevolkt werden door virtuele personages uit videogames en animatiefilms, ligt aan de basis van The Hollows een fascinatie voor de fictieve figuur van de zombie. Dit filmpersonage onderscheidt zich van voorgaande inspiratiebronnen doordat het door een acteur wordt vertolkt en niet door een avatar. Niettemin wordt deze horrorfiguur volledig bepaald door een afgelijnd bewegings- en geluidsidioom. Het zijn deze specifieke kenmerken die Jonsson in het creatieproces van The Hollows heeft onderzocht, gechoreografeerd en gedeconstrueerd, daarmee inspelend op de opvallende hernieuwde belangstelling voor de zombiefiguur in de populaire cultuur. In talloze televisieseries, films, strips, games, musicals blijven ’the living dead’ onze verbeelding immers bespoken.
The Hollows is een tweeluik. The Hollows I: Walk with Me is een letterlijke opvoering van een hedendaags zombiescenario in situ. Tijdens deze parcoursvoorstelling wordt het publiek meegevoerd doorheen een zombiescenario in een participatieve setting. The Hollows II is een aanstekelijke hands-on workshop die een loopje neemt met het bewegings- en geluidsidioom van de zombie. Het wankele evenwicht – of misschien net de continuïteit – tussen mens en monster is de rode draad tussen beide producties.
- © Joanna Nordahl
- © Joanna Nordahl
- © Joanna Nordahl
- © Joanna Nordahl
- © Joanna Nordahl
The Hollows II
De zombie als culturele creatie zit ingebed in een kluwen van associaties, angsten en aspiraties. The Hollows II
haalt de zombiefiguur uit zijn natuurlijke fictiecontext en plaatst hem
oog in oog met jezelf. In een vreemde mix van een zombieworkshop voor
dummies en live opvoeringen van cultscènes bevraagt de workshop onze
collectieve angsten en identiteit. Balancerend op de grens van het
(on)menselijke mengen de performers zich met het publiek waardoor steeds
meer omstanders worden aangestoken. Laat de zombie in je los in deze
dodelijk onvoorspelbare game!