Robin Jonsson
© Chrisander Brun

Robin Jonsson

In de eerste drie producties die Robin Jonsson creëerde sinds hij afstudeerde aan P.A.R.T.S staat het ensceneren van artificiële lichamen centraal, figuren uit diverse media zoals computergames, mangastrips, animatiefilm en poppenspel. Deze avatars worden steeds gekenmerkt door een uiterst specifieke lichaamstaal, gedicteerd door het medium zelf. Zoals een pop in principe een externe manipulator veronderstelt, en gamehelden een vaak absurd onkwetsbare fysiek, hertekent elk medium de contouren waarbinnen de mens zichzelf verbeeldt. Wanneer dit bewegingsidioom terug vertaald wordt naar dans, uitgevoerd door het fysieke, directe lichaam, levert dat een vaak bevreemdende confrontatie op die artificialiteit afweegt tegen authenticiteit, virtualiteit tegen materialiteit, verbeelding tegen feitelijkheid.

Bij wpZimmer werkte Robin Jonsson aan het tweeluik The Hollows. In deze voorstellingen wordt het wankele evenwicht – of misschien net de continuïteit – tussen mens en monster opgezocht. De parcoursvoorstelling The Hollows I: Walk with Me zet een arsenaal aan kunstgrepen uit de zombiecult in tijdens een tocht die steeds in situ wordt uitgestippeld. Met The Hollows II maakt Jonsson een choreografische deconstructie en analyse van de zombiefiguur in een aanstekelijke hands-on zombieworkshop.