Rósa Ómarsdóttir

Rósa Ómarsdóttir

Rósa Ómarsdóttir is een award-winning IJslandse danseres en choreografe. Ze studeerde aan de Icelandic University of the Arts en aan P.A.R.T.S. in Brussel.

Rósa’s artistieke praktijk verkent menselijke en niet-menselijke ontmoetingen, op zoek naar niet-antropocentrische narratieven. Dit doorlopende onderzoek is gericht op het vinden van een rijk ecosysteem dat mensen, objecten en onzichtbare krachten combineert, en dat de machtsdynamiek die zich in deze ontmoetingen openbaart, onderzoekt en toelicht.

Haar werk, dat van nature interdisciplinair is, verweeft interesses in choreografie, live geluidsproductie, een feministische benadering van dramaturgie die kwetsbaarheid en flux incorporeert, evenals een decentralisatie van de dominante mannelijke tendensen in de hedendaagse performance.

Rósa heeft verschillende werken gemaakt in samenwerking met Inga Huld Hákonardóttir: Wilhelm Scream (2014), The Valley (2015), en Da Da Dans (2016). Haar solowerk omvat onder meer: Traces (2017) Spills (2019) en Collaborative Contaminations (2021). Haar werk is internationaal gepresenteerd op festivals en locaties zoals, Kunstencentrum Buda, Beursschouwburg, Brakke Grond, Rosendal Theater, MDT Stockholm, Julidans, en Reykjavík Dance Festival om er maar een paar te noemen. Haar werk werd meermaals genomineerd voor de Icelandic Theater Awards en ontving drie prijzen voor Choreografie van het Jaar en Beste Soundscape.

Samen met haar choreografische praktijk leidt Rósa sinds 2016 het onderzoeksproject Secondhand Knowledge. Via dit project richt ze zich op perifere dansgemeenschappen, hun relatie tot dansgeschiedenis en de notie van tweedehands kennis. Het project is geconsolideerd door middel van series workshops en interviews en lokaal gepresenteerd.
Dit project heeft gereisd naar Cyprus, Griekenland, Kroatië, Letland, Noorwegen, IJsland, Denemarken, Teheran en Caïro. Dit project loopt nog steeds en een podcastserie over dit project ligt in het verschiet.