ooooo

ooooo

BE

ooooo is een transuniversele constellatie die projecten initieert, bemiddelt en faciliteert, samenstelt en overneemt, en aanzet tot reflecteren, nadenken en handelen over relevante maatschappelijke vraagstukken.  Hun ‘open’ netwerk is de basis voor [intra-acties] en voor het inspireren van participatieve processen, wederzijds leren en collectieve emancipatie.

ooooo wordt gehost door Marthe Van Dessel, die technoactiviste, pedagoge en performer is. Ze studeerde af in Politieke & Sociale Wetenschappen en Grafisch Ontwerp en was onderzoeker aan de Jan Van Eyck Academie (NL) en UNIDEE resident. Haar praxis ontwikkelde zich tijdens de overgang van de analoge wereld naar de digitale snelweg – wat haar kritisch technopolitieke houding beargumenteert. Ze pleit voor het gebruik van vrije en open software, de commons, co-auteurschap en de herverdeling in het publieke domein. In haar eeuwige zoektocht naar informele niet-normatieve leeromgevingen en feministische pedagogieën, bezoekt en ondersteunt ze met haar energie diverse hackerspaces, (bio)elektronische labs, workshops, gemeenschappen en bijeenkomsten. Ze creëert vooral interfaces, schrijft protocollen en ontwikkelt apparaten voor audio-virtuele performances en performatieve evenementen. Door het menselijk lichaam te initiëren in niet-hegemoniale relaties met hard-, soft- & wetware… verkent ze strategieën van (digitale) re-affectie. Zo werd ze de voorbije jaren een actieve systeembeheerder binnen diverse feministische server [infrastracuture] projecten: Systerserver, Anarchaserver en Tribidou. Haar passie is radio, in de technische aspecten als radioamateur maar ook als presentatrice van Webgang, een programma op het lokale onafhankelijke Radio Centraal in Antwerpen. Ze speelt in Planète concrète, een band voor sonische exploratie, ze maakt publieke kunst samen met de Futurefarmers en binnen ooooo triggert ze het zelf en anderen te kruisen, te zijn met en intra-acteren.

Gaia Leandra is een wetenschappelijk kunstonderzoeker. Zij studeerde biologische fysische chemie aan de Universiteit van Napels. Aan het einde van haar academische loopbaan werkte ze samen met het Nationaal Departement voor Onderzoek in Micro-elektronica en Genetica (CNR). Eén van de redenen waarom zij de academie heeft verlaten is de onrust die de privatisering van de kennis en de seksistische hiërarchie die deze met zich meebrengt teweegbrengt. Voor Gaia moeten het onderzoek en de resultaten van de wetenschap voor iedereen toegankelijk zijn. Daartoe moet de benadering van wetenschappelijk werk de vrijheid van verspreiding respecteren, die wordt gedefinieerd als open wetenschap. Ze kent de transfeministische en transdisciplinaire laboratoria van de kunstwereld, waar ze samenwerkt met verschillende projecten zoals Micromondo, Transmigration, Open Source Estrogen met Mary Maggic, Fotosintetika… Gaia legt zich toe op het creëren van wetenschapslabs/garages, maar haar interesses strekken zich ook uit tot Noise muziek. Ze ontwikkelt synthesizers en pedalen, en geeft workshops over elektronica in samenwerking met de kunstenaar Corazón de Robota en Oskar Martin. Ze is een van de oprichters van het collectief Merda Elettronica. Ze werkt mee aan de organisatie van onafhankelijke muziekfestivals zoals Multiversal, Radio Black Out noise, TPA en 76A Napolitan squatt. Gaia is een liefhebber van videogames, steunt de Queer Games-beweging en de creatie van transfeministische videogames. 

Ce Quimera is kunstenaar en onderzoeker, geboren in Argentinië en sinds 2000 woonachtig in Europa. Ze studeerde sociale antropologie in Buenos Aires, terwijl ze stage liep binnen de podiumkunsten. In 2008 richtte ze in Barcelona samen met Kina Madno het lab Quimera Rosa op. Vanaf dat moment richtte ze haar lichamelijke- en onderzoekswerk op post-identiteit genderbeleid en lichaam, identiteit en technowetenschappelijke experimenten vanuit een transfeministisch perspectief. Haar werk richt zich momenteel op de ontwikkeling van transdisciplinaire projecten, performances en interactieve installaties, de uitwerking van elektronische apparaten die werken met lichaamspraktijken, en bio-hacking experimenten. In 2016 begon ze samen te werken met Quimera Rosa aan het project TransPlant, uitgevoerd en geproduceerd door Ars Electrónica, Hangar en het Barcelona Biomedical Research Park (PRBB), de Universiteit van Californië in Davis en L’Antre Peaux. In 2019 werkte ze mee aan “Acá soy la que se fue: relatos sudakas en la Europa fortaleza”, een boek met verhalen van en voor migranten naar Europa uit Abya Yala en het Caribisch gebied. Ze is beeldend kunstenaar in residentie bij Hangar Wetlab Barcelona, waar ze kunst/wetenschapsprojecten adviseert vanuit een transhackfeministische visie. Het meeste van haar werk doet ze in samenwerkingsverband en altijd vrij van patenten en bedrijfseigen codes.