David Weber-Krebs
© Kuhlerampe

David Weber-Krebs

David Weber-Krebs is een kunstenaar en onderzoeker uit Brussel. Vanuit een specifieke context ontwikkelt David experimentele processen, die de traditionele relatie tussen het kunstwerk en zijn publiek in vraag stellen en uitdagen, meer specifiek op het gebied van performance en theater. Hij creëert situaties die de toeschouwer betrekken bij een complexe dispositie tussen het opgaan in of samengaan met een kunstwerk en het bewaren van zijn kritische afstand tot het kunstwerk. Of het nu gaat om het ensceneren van acteurs (Into The Big World), een ezel (Balthazar), een minimalistische sculptuur (Performance, Robert Morris revisited) of een publieke ruimte (Miniature), de vorm wordt steeds teruggebracht tot zijn eenvoudige uitdrukking. Het wordt als het ware een projectiescherm, waarin de toeschouwer actief mee nadenkt. De betekenis wordt niet vooraf opgelegd, maar ontstaat bij de toeschouwer.

Recente werken zijn Tonight, lights out! (2011/2013), Balthazar (2011/2015) en The Guardians of Sleep (2017), en de installaties Immersion (2014) in het Weltkulturen Museum, Frankfurt en The Earthly Paradise (2017) in Museum für Neue Kunst, Freiburg. David werkt sinds 2005 samen met Alexander Schellow aan het project Miniature met Alexander Schellow en sinds 2007 aan het project Catalogue of Situations met Jan-Philipp Possmann.

David studeerde aan de Universiteit van Fribourg (CH) en de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (NL). Momenteel is hij als doctoraal artistiek onderzoeker verbonden aan KASK / School of Arts (2017-2022), waar hij zijn onderzoeksproject If we approach the theatre in the Anthropocene as a fragile ecosystem. What is the responsibility of the Human in it?

Sinds 2017 is hij ook lid van THIRD! het PHD voorbereidings- en onderzoeksprogramma van DASResearch, Amsterdam en wordt hij regelmatig uitgenodigd om workshops, projecten en mentoringtrajecten te verzorgen op verschillende beeldende kunst- en podiumkunstenopleidingen, waaronder de Das Graduate School, het Dutch Art Institute (DAI) en op de afdeling Performance van KASK.