Waar Superconflict, I believe I can see the future en Simulations bevolkt werden door virtuele personages uit videogames en animatiefilms, ligt aan de basis van The Hollows een fascinatie voor de fictieve figuur van de zombie. Dit filmpersonage onderscheidt zich van voorgaande inspiratiebronnen doordat het door een acteur wordt vertolkt en niet door een avatar. Niettemin wordt deze horrorfiguur volledig bepaald door een afgelijnd bewegings- en geluidsidioom. Het zijn deze specifieke kenmerken die Jonsson in het creatieproces van The Hollows heeft onderzocht, gechoreografeerd en gedeconstrueerd, daarmee inspelend op de opvallende hernieuwde belangstelling voor de zombie-figuur in de populaire cultuur. In talloze televisieseries, films, strips, games, musicals blijven ’the living dead’ onze verbeelding immers bespoken.
The Hollows is een tweeluik. The Hollows I: Walk with Me is een letterlijke opvoering van een hedendaags zombiescenario in situ. Tijdens deze parcoursvoorstelling wordt het publiek meegevoerd doorheen een zombiescenario in een participatieve setting. The Hollows II: Silent Hill is een aanstekelijke hands-on workshop waarin een loopje wordt genomen met het bewegings- en geluidsidioom van de zombie. Het wankele evenwicht – of misschien net de continuïteit – tussen mens en monster wordt de rode draad tussen beide producties.
- © Joanna Nordahl
- © Joanna Nordahl
- © Joanna Nordahl
- © Joanna Nordahl
The Hollows I: Walk with me
De
première van deze parcoursvoorstelling vond plaats in Kunstencentrum
Vooruit in Gent, een rustiek en donker gebouw dat wat wegheeft van een
landhuis, waardoor het de ideale setting was voor deze productie. Kleine
groepen bezoekers werden door de performers door verschillende delen
van het gebouw geleid. Het scenario is opgebouwd uit typische elementen
uit de zombiefictie. Met de participatieve live ervaring van The Hollows I
wordt onze angst voor besmetting en ontmenselijking aan de levende
lijve bevraagd. Tegelijk worden de media van cinema en theater met
elkaar geconfronteerd. In hoeverre kan een live evocatie van deze
typische horror elementen tippen aan zijn cinematografische evenknie?