When I look at a Strawberry, I think of a Tongue
© Yel Ratajczak/Sara Vanderieck

PROJECT

When I look at a Strawberry, I think of a Tongue

In When I Look at a Strawberry, I Think of a Tongue combineren danser/choreografe Lisi Estara’s, muzikant/componist Mirko Banovic, theatermaker/auteur Kristien De Proost en dramaturge/theatermaker Sara Vanderieck hun disciplines en laten ze zich inspireren door de roman van Goliarda Sapienza De kunst van het genot. Hun verschillende benaderingen komen samen in een multidisciplinaire vertelling over een gescheiden verleden en een gemeenschappelijk heden. Het viertal ontmoet elkaar onder het voorwendsel van Sapienza’s vraagstuk naar sociaal en politiek engagement, persoonlijke groei, ouderschap, seksueel verlangen en ouder worden.

Het is niet de bedoeling een letterlijke reproductie van 700 pagina’s dikke roman op het podium te brengen, wel om de pagina’s als een startpunt te gebruiken voor de dialoog tussen de drie artiesten over het leven en het “zijn” in een wereld als vandaag en hoe dat over te brengen. Het resultaat wordt een serie van “tableaus” geïnspireerd door de roman en hun eigen persoonlijke relatie met de wereld van vandaag en de specifieke context waarin ze de voorstelling creëren. Het onderzoek zal plaatsvinden op de grens van abstract en concreet, op de snijlijn tussen privaat en openbaar, op het kruispunt van fictie en realiteit.

Om iedere uitvoering zoveel mogelijk in het hier en nu te laten plaatsvinden, zal de voorstelling een flexibel, aanpasbaar verloop kennen. Iedere uitvoering gaat gepaard met een unieke “playlist” van geselecteerde “tableaus”, gebaseerd op de artistieke urgentie van die dag en aangepast aan de omgeving en het publiek.

Om de voorstelling bovendien zo wendbaar mogelijk te maken wordt ze in eerste instantie gecreëerd voor verschillende plekken buiten de reguliere theaterzalen: van kleine kamers, tot publieke ruimtes, tot cafe’s of brasseries tot musea. In een tweede fase zal ook een versie van het werk voor theaterzalen gecreëerd worden. Deze versie zal getoond worden in het reguliere podiumkunstencircuit.

Lisi Estaràs

1971 AR, BE
Lisi studeerde dans in Cordoba (Argentinië) en in Jeruzalem aan de Rubin Academy of Music and Dance. Daarna danste ze bij het Ensemble Batsheva in Tel Aviv. Sedert 2007 werkt Lisi bij les ballets C de la B. Ze was danseres in Iets op Bach, Wolf, vsprs, pitié!, C(H)ŒURS en tauberbach van Alain Platel, en in Tempus Fugit van Sidi Larbi Cherkaoui.

Door de jaren heen is ze ook eigen werk beginnen creëren. In 2015 creëerde ze samen met Serge Aimé Coulibaly GLOED, een dansvoorstelling voor vijftigplussers. Met de dramaturge van deze voorstelling Sara Vanderieck maakte ze ook Monkey Mind en When I look at a strawberry, I think of a tongue.

Mirko Banovic

1970 BE
Componist en muzikant Mirko Banovic studeerde jazz bas aan het conservatorium in Gent. He speelde en nam op met o.a. Arno, Arsenal, Zita Swoon, An Pierlé, Sioen, Meuris, Jane Birkin, Olla Vogola, Axelle Red, Julien Doré, Adamo, Arid, PJDS, Marie Warnant, Anton Walgrave, DEUS, ...

Banovic componeerde muziek voor de theatervoorstellingen de drumleraar en Soeur Sourire. Momenteel speelt hij bij Arno, Tjens Matic, Arsenal, PJDS, FES - Boggamasta, Wicona airbag, P4P, S.w.a.n., Moondog project en Modderhed. Hij geeft ook les aan PXL-music Hasselt.

Kristien De Proost

1972 BE
Kristien De Proost is een Belgische theatermaker en schrijver. Ze studeerde Germaanse Filologie aan de KUL en Toneel aan de Studio Herman Teirlinck in Antwerpen. Als actrice werkte ze met regisseurs als Luk Perceval, Wayn Traub, Josse De Pauw en Julian Hetzel. Ze speelde onder andere bij CAMPO, BRONKS, Transquinquennal, LOD, hetpaleis, KVS en Toneelhuis. Van 2004 tot 2017 maakte ze deel uit van de artistieke kern van het Brusselse collectief TRISTERO. Daar speelde ze o.a. mee in de repertoirestukken Altijd ‘tzelfde en Abigail’s Party en maakte ze collectieve creaties als Coalition en Reset. Met haar eigen creatie Toestand werd ze geselecteerd voor Het Theaterfestival en toert ze internationaal. In 2017 verlaat ze TRISTERO om zich meer te focussen op schrijven en solowerk.

Sara Vanderieck

Sara Vanderieck behaalt haar diploma theaterregie aan het RITCS in Brussel. In 2006 vervoegt ze ballets C de la B, eerst als productiemanager voor VSPRS, pitié! (Alain Platel) en Patchagonia (Lisi Estaras) later als artistiek assistent voor Alain Platel bij de creaties Out of Context – for Pina en C(H)OEURS en voor Lisi Estaras bij Dans Dans en Leche. In 2012 verlaat ze les ballets C de la B om aan de slag te gaan in de artistieke leiding van De Grote Post, een gloednieuw cultuurcentrum in Oostende.

Tegelijk werkt ze vanaf dan als freelance dramaturg aan verschillende danscreaties. Ze slaat de handen in elkaar met Claron McFadden/Muziektheater Transparant, Serge Aimé Coulibaly/FASO DANSE THEÂTRE, Bára Sigfúsdóttir, Ayelen Parolin en Lisi Estaras, Naïf Productions, o.a.

In 2017 voegt ze een nieuwe laag toe aan haar werk. Samen met kunstenaars Lisi Estaras, Kristien De Proost en Mirko Banovic, creëert Vanderieck When I look at a Strawberry, I think of a Tongue. een multidisciplinaire collectieve performance.