Tomber du monde

PROJECT

Tomber du monde

Tomber du monde vindt zijn oorsprong in een documentair onderzoek naar het leven van de Noorse poolreiziger, oceanograaf, zoöloog, diplomaat en eerste Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen rond de twintigste eeuw, Fridtjof Nansen.

Het publiek ontvangt opeenvolgende golven van informatie en gewaarwordingen waarin episodes uit het leven van Nansen worden ontwikkeld en geëxtrapoleerd. In de voorstelling worden verschillende dramaturgische lijnen afgebakend: de verwondering voortkomend uit zijn onderzoeksdaden die ons duwen richting zijn donkere paroxisme, het groteske dat zich in het bureaucratische doolhof van de installatie van het Nansen-paspoort bevindt. Dit soort paspoort was het eerst juridische instrument voor de staatlozen. Of de ambivalentie en mutatie van een territorium.

Fridtjof Nansen is een probleem met meerdere ingangen, een meervoudige zoektocht die verschillende verschillende onderzoeksgebieden voedt, met omzwervingen die we in het licht van onze eigen realiteit willen onderzoeken.

Wij vinden het in deze tijden essentieel om inspiratie te vinden in deze man uit het begin van de 20e eeuw om vragen over milieu, migratie, geopolitiek en exploratie te heroverwegen.

Het onderzoeksproces zal de echo moeten zijn van Nansen’s levensreis : de rizomatische exploratie van het Nansen-territorium, de empirische ontginning van Nansen-grondstoffen, de egalitaire behandeling van alle factoren waarmee het Nansen-paradigma ons confronteert.

Léonard Cornevin / Ersatz

Ersatz bestaat uit illustrator/scenograaf Pierre Mercier, geluidsontwerper/acteur Noam Rzewski, licht- digitaal ontwerper/acteur Léonard Cornevin en theaterregisseur/dramaturg Camille Panza. Elk met hun achtergrond in theater, beeldende kunst en illustratie bevindt hun artistieke aanpak zich op het kruispunt tussen verschillende met elkaar verbonden media, een dialectische benadering van de illusie en de werkelijkheid. Categorieën worden poreus en projecten worden tentaculair en proteïsch. Hun onderzoek denkt na over de notie van exploratie, of die nu materieel of abstract is. Ze onderzoeken verschillende media en nieuwe technologische middelen om het publiek onder te dompelen in een enkelvoudig universum. Hun creaties nodigen uit tot een ontdekking van denkbeeldige en fantastische microkosmossen, maar ook van kosmische en temporele reizen, om te werken aan de perceptie en de sensaties van het publiek. Hun artistieke projecten zijn gebaseerd op hedendaagse dramatische teksten, maar ze doen ook originele creaties die niet-theatraal geïnspireerd zijn en die het publiek van alle leeftijden willen bereiken met een speelse benadering van het podium. Het grensoverschrijdende en internationale aspect is een belangrijk aandachtspunt van deze artistieke vorming. Samen maken ze performance/impulsieve installatie Jungle Space in Amerika, vrij geïnspireerd op The Oneiric Quest of Unknown Kadath van H.P Lovecraft. De installatie werd gepresenteerd in de Hallen van Schaarbeek (Brussel) tijdens het Visions festival in oktober/november 2016, en in de Hallen van Verrière (Meisenthal) in mei 2017. Ze creëerden de voorstelling Some forgotten dream, geschreven door Oriza Hirata en geregisseerd door Camille Panza in de Chartreuse van Villeneuve-lez-Avignon, in KIAC (Kinosaki International Arts Center) en Komaba Agora theater (Japan) in april 2017, in de 140 in Brussel in januari 2018 en op het Emulations festival (Luik) in maart 2019. Deze voorstelling werd genomineerd door de Belgian Critics Award voor de beste ontdekking van 2018 en zal worden opgevoerd op het internationale festival Toyooka in september 2020. De installatieversie Oubliés werd ontwikkeld in samenwerking met de Puzzle, een site voor digitale experimenten in Thionville, en werd gepresenteerd in de Eglise des Trinitaires in Metz tijdens het festival Musiques Volantes in november 2017 en in de Halles St-Géry (Brussel) tijdens de Topographie de la Subversion tentoonstelling, in samenwerking met Agnes B Foundation. Ersatz heeft samenwerkingsverbanden geïnitieerd met kunstenaars uit verschillende disciplines om hun fantasierijke mogelijkheden te ontwikkelen. Samen met de Hongkongse dansers Mao Wei en Tracy Wong creëren ze de meeslepende voorstelling The Blast of the Cave in de Hallen van Schaarbeek (Brussel) en in het Hong Kong Arts Center, en vervolgens op het Macao Arts Festival in april 2018. Ze werken momenteel samen met het Quebecker-gezelschap Création dans la chambre voor de conceptie van het publiek (7+) Au Jardin des Potiniers. Deze voorstelling wordt gecoproduceerd door het TNG in Lyon en zal in november 2021 tijdens het Micro-mondes-festival worden voltooid. De gevorderde stappen zullen worden getoond in het Théâtre de Liège tijdens het IMPACT festival, in het Centre Wallonie-Bruxelles in Parijs (eind 2020) en in de Carreau in Forbach in 2021. Er zijn ook voorstellingen gepland in het Théâtre de la Chapelle (Montréal) in 2021.