Time Emotion (werktitel)

PROJECT

Time Emotion (werktitel)

(…) A multiple, ramified time in which every present instant splits into two futures, so as to form an expanding, dizzying web of divergent, convergent and parallel times

Italo Calvino on The Garden of Forking Paths by J.L. Borges

Voor de creatie van Time Emotion (werktitel) komen drie dansers en vier muzikanten samen op scène in het licht van één idee: het gevoel opwekken van een bevroren, verdunde tijd, door voortdurend onze gewaarwording van geluid en beweging te laten samentrekken en uitdijen. Het verglijden van de tijd gebeurt in een ruimtelijke constructie: de auditieve stimuli worden tastbaar en vormen een reis doorheen een organisch geluidsveld.

De kiem van dit project komt voort uit reflecties die in een voorbereidende fase door Octavi Rumbau en Albert Quesada werden ontwikkeld. Rumbau en Quesada werken in schijnbaar heel verschillende disciplines, die bij nader inzien meer elementen delen dan de artiesten hadden vermoed. Rumbau werkt binnen de akoestische verbeeldingswereld van muziekinstrumenten en elektronica, Quesada in de wereld van beweging, luisteren en actie.

In Time Emotion worden verschillende manieren onderzocht om de tijd te verruimen en te doen krimpen, door gebruik te maken van herhaling, geheugen, herinnering of het moment op zich. Als we tijd zien als chronometrisch, wordt de voorstelling een reis van een uur lang, maar vervolgens wordt het ook een reis van relatieve duur die voor elke toeschouwer anders is. Het wordt een immersie van muziek in de wereld van de dans, een discipline die de parameter van ’tijd’ op een primaire en organische manier integreert. Tegelijk wordt het een inbreken van de dans in de wereld van de muzikale compositie.

ACME

ES/BE​/HU/IT​
Dansgezelschap ACME bestaat uit Albert Quesada, Federica Porello, Zoltán Vakulya, Mireia de Querol en Marcus Baldemar. De groep creëerde en danste de afgelopen jaren doorheen heel Europa. Een van de meest ontwikkelde elementen in het werk van ACME is snelheid, in haar verschillende kwaliteiten. Het naast elkaar bestaan van verschillende temporaliteiten is een startpunt om vraagstukken te bestuderen rond ‘idioritme’: beweging die voorafgaat aan ritme. Het gebruik van slowmotion in Slow Sports, de onregelmatige loops in Wagner & Ligeti en de opeenstapeling van ritmische kwaliteiten in de flamencomuziek van OneTwoThreeOneTwo zijn cruciaal geweest voor een specifieke ontwikkeling van het begrip snelheid, met als doel de perceptie van de toeschouwer te veranderen.

Octavi Rumbau

Octavi Rumbau focust in zijn werk op de zoektocht naar nieuwe ‘sound spaces’ waarin elektronische en instrumentale muziek interageren en naar de kneedbaarheid van muzikale tijd. Hij begon zijn studies bij Enric Palomar, Yoshihisa Taïra en Agustin Charles. Daarna verhuisde hij naar Parijs om compositie te studeren aan het Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris (CNSMDP) bij Frédéric Durieux. Later volgde hij ook les bij IRCAM. Hij kreeg opdrachten van Auditori de Barcelona, Barcelona Orchestra, Fundació Tàpies, ME_MMIX, CrossingLines Ensemble, Bcn216, Festival d’Òpera de Butxaca, UMS'n JIP/Festival Mixtur, Rémi Durupt, Miguel-Ángel Lorente enz. Hij werkte onder meer samen met Ensemble Multilatérale, Taller Sonoro, Ensemble Links, Funktion, Lorraine Orchestra, Balearic Orchestra, Alberto Menchén, Laurent Durupt, Jan Gerdes en Philippe Spiesser. Voor zijn composities ontving hij meerdere prijzen, waaronder de Frederic Mompou Composition Prize in 2005, de eerste Dolors Calvet i Prat Composition Prize in 2008, de award van het Colegio de España en het Instituto de las Artes Escénicas y de la Música (INAEM) in 2012, de steun voor jonge componisten van de Fundació Phonos van de Universitat Pompeu i Fabra in 2012 en de Eerste Prijs bij de Berliner Opernpreis in 2013.

Credits

Idee: ACME /Albert Quesada, Federica Porello, Zoltán Vakulya & Octavi Rumbau Muzikale compositie: Octavi RumbauDans en choreografie: Albert Quesada, Federica Porello, Zoltán Vakulya Samen gecreëerd met: Marcus BaldemarMuzikanten: Miquel Bernat & Ensemble FunktionLichtontwerp: Bert Van DijckKostuums: Sofie DurnezProgramma tekst: JS RafaeliProductie: ACME / Kosmonaut ProductionCoproductie: L’Auditori de Barcelona – Sampler Sèries, Charleroi Danses, TAKT Dommelhof Met de steun van: Flemish Authorities, Vlaamse Gemeenschapscommissie, wpZimmer, Kunstencentrum BUDA, STUK, El Graner