The Silencing of the World (werktitel)
© Julien Bruneau

PROJECT

The Silencing of the World (werktitel)

The Silencing of the World (werktitel) nodigt het publiek uit voor een collectieve reflectie: hoe kunnen we samen de geluiden ervaren van een wereld die op sterven ligt? Hoe kunnen we ons een toekomst inbeelden voorbij deze geluiden?


De performance stelt deze vragen door aan te sluiten bij de traditie van storytelling. De verhalenverteller reist van stad tot stad en vormt rauwe ervaringen van zichzelf en anderen om tot verhalen. Deze verhalen bevinden zich ergens halfweg tussen individuele ervaring en objectieve feiten. Het zijn ervaringen die kunnen worden gedeeld, gevoelens die deel worden van de gemeenschap. Daarom speelt de verhalenverteller een cruciale rol in de transformatie van een groep luisteraars in een gemeenschap. Het doel van The Silencing of the World (werktitel) is om een collectieve luisterervaring te creëren. De dramaturgie van de voorstelling transformeert de toeschouwer van passieve luisteraar tot een actieve participant, door hem bewust te maken van zijn eigen inbreng in wat er gebeurt en wat er te horen valt. Elke toeschouwer heeft een zeer specifieke positie: zij kunnen de plaats innemen van de traditionele verhalenverteller. Wat voorheen eengemeenschap was van luisteraars, wordt nu een gemeenschap van geluids- en verhalenvertellers.

David Weber-Krebs

David Weber-Krebs is een kunstenaar en onderzoeker uit Brussel. Vanuit een specifieke context ontwikkelt David experimentele processen, die de traditionele relatie tussen het kunstwerk en zijn publiek in vraag stellen en uitdagen, meer specifiek op het gebied van performance en theater. Hij creëert situaties die de toeschouwer betrekken bij een complexe dispositie tussen het opgaan in of samengaan met een kunstwerk en het bewaren van zijn kritische afstand tot het kunstwerk. Of het nu gaat om het ensceneren van acteurs (Into The Big World), een ezel (Balthazar), een minimalistische sculptuur (Performance, Robert Morris revisited) of een publieke ruimte (Miniature), de vorm wordt steeds teruggebracht tot zijn eenvoudige uitdrukking. Het wordt als het ware een projectiescherm, waarin de toeschouwer actief mee nadenkt. De betekenis wordt niet vooraf opgelegd, maar ontstaat bij de toeschouwer.

Simone Basani

BE, IT
Simone Basani is kunstenaar, performer en onafhankelijk onderzoeker. Hij studeerde Beeldende Kunst aan de IUAV Universiteit in Venetië (IT), Community Drama aan het CRT-onderzoekscentrum in Milaan (IT) en Theaterwetenschappen aan het KASK in Gent (BE). Simone Basani is kunstenaar, performer en onafhankelijk onderzoeker. Hij studeerde Beeldende Kunst aan de IUAV Universiteit in Venetië (IT), Community Drama aan het CRT-onderzoekscentrum in Milaan (IT) en Theaterwetenschappen aan het KASK in Gent (BE). Zijn werken zijn zowel in museale ruimtes als in theaters gepresenteerd: Fortuny Museum - Venetië, ŁAŹNIA CCA - Gdańsk, Teatrino di Palazzo Grassi - Venetië, Villa Empain - Brussel, Vooruit - Gent en andere.

Credits

Concept & creatie: David Weber-KrebsDramaturgie: Simone Basanigeluid compositie: Pali MeursaultProductie: Infinite EndingsCo-productie: Kaaitheater & New Theatre Institute of Latvia (for ACT: Art, Climate, Transition), C-Takt, Kunstencentrum Buda, WpZimmer, Q-O2Gesteund door : the Flemish Authorities