Oracle

PROJECT

Oracle

Oracle is een improvisatiepraktijk waarin lichaam, stem, identiteit en participatie samenkomen: het is een publieke, emanciperende en deelbare handeling die draait om individualiteit in een gemeenschappelijke setting. De ‘profetie’ van het Orakel kan gelezen worden als de stemmen van individuen die hun innerlijk openstellen in een groep, maar ook als een sociaal-kritisch bewustzijn dat de positie van de mens bevraagt in zijn sociale, politieke en ecologische omgeving.

Caroline Daish, Justine Maxelon en Michel Yang exploreren de innerlijke sensaties die voortkomen uit hun lichamelijke praktijk, eerder dan te focussen op de muzikale praktijk van compositie en zingen. Het onzichtbare wordt niet concreet door middel van het zicht maar door geluid. Door te werken met hun ogen gesloten, krijgen ze toegang tot een andere vorm van hun ‘zelf’, scherpen ze hun gehoor en onderzoeken ze de dualiteit die huist zowel in henzelf en als tussen henzelf en de toeschouwer. Hun stemmen ontmoeten elkaar in (dis)harmonie, terwijl hun lichamelijkheid de stemmen van de anderen opneemt en zo (dis)harmonie brengt in het visuele. De vocale architectuur, blinde interactie en bewegingsscore creëren een ruimte voor onderzoek en spel.

Als een doordringbare praktijk wordt Orcacle mee gecreëerd door de deelnemers en de omgeving. Het collectieve werk en de individuele sessies zijn uniek voor elk moment en elke context. De praktijk gaat vaak door op publieke plaatsen en biedt zo tijdelijke lezingen. Tot nu toe hebben Daish, Maxelon en Yang sessies gehouden in treinstations, parken, instituten, bossen, publieke bibliotheken, stadstuinen, waterwegen en private leefruimtes. Het resultaat is een geluidsscore die op een intuïtieve manier uit zichzelf wordt georchestreerd door het collectief. De toeschouwer ontvangt de lezing als een visueel perspectief, een geluidservaring en een ruimtelijk-sociale relatie die gedachtes, karakter en een geschiedenis van zichzelf hebben en die op een vocale manier de menselijke conditie blootleggen.

Tijdens hun residentie in wpZimmer:

  • Daish, Maxelon en Yang zullen verder doorgaan met oefenen, opnemen en documenteren van de Oracle lichaam-stem praktijk in de studio, non-studio en publieke ruimte.
  • Ze zullen manieren van collectief werken beoefenen en evalueren door te zorgen voor ieders grenzen en bijdragen. Ze zorgen voor de Oracle praktijk als geheel.
  • Ze zullen hun recente en lopende projecten evalueren aan de hand van collectieve werkmanieren, artistieke vraagstellingen en documentatie (grafische scores, afbeeldingen, video’s en automatische geschriften).

Michel Yang

De Amerikaanse performer Michel Yang woont en werkt eveneens in Brussel. Ze heeft een Master of Fine Arts in Dance van New York University’s Tisch School of the Arts en volgde een postgraduaat aan a.pass. Momenteel volgt ze een audiovisueel postgraduaat aan Sound Image Culture. Als performer werkte ze eerder met o.a. Lilia Mestre, Pierre Droulers, Mia Lawrence, en Walter Verdin. Ze geeft ook les in o.a. hedendaagse dans en improvisatie.

Justine Maxelon

BE, DE
Danseres en performer Justine Maxelon woont en werkt in Brussel, studeerde aan IWANSON – international school for contemporary dance (Munchen) in 2009. Ze werkte in het verleden samen met o.a. Daniel Linehan, Benjamin Vandewalle, Nature Theatre of Oklahoma, … Bovendien is ze ook dramaturg, zoals bv. voor nadita van Alma Söderberg.

Caroline Daish

De Australische Caroline Daish woont en werkt in Brussel. Ze behaalde haar diploma Arts Management aan de universiteit van Adelaide, werkte ze als regisseur en actrice met kunstenaars van over de hele wereld en was Associate Artistic Director van Restless Dance Theatre, een van de belangrijkste Australische dansgezelschappen voor mensen met en zonder beperking. Ondertussen strekt haar werkveld van theater over performance tot film. De laatste jaren ontwikkelde Caroline een specifieke interesse voor projecten rond stem of gehoor. Ze volgde de postmaster performance aan a.pass en won de Melbourne Underground Film Festival Award voor Best Actress 2014 voor The Dead Speak Back. Ze werkte in BUDA nog samen met o.a. Myriam Van Imschoot voor haar ‘radiovoorstelling’ What Nature Says (made @ Buda), fungeerde als ‘levend boek’ in Mette Edvardsens Time fell asleep in the afternoon sun en speelde in de film van Sarah & Charles A day will come my future will be your past.