PROJECT
Mapping the interior
Het in kaart brengen van het interieur is de eerste stap in het ontwikkelen van een praktijk van luisteren en het in kaart brengen van “spectrale sonische geografieën”. Een praktijk van het afstemmen van de waarneming op de sonische netwerken die territoria definiëren, die het bewonen van plaatsen articuleren, ook op de afwezigheden, het onzichtbare, de geesten die verweven zijn in het weefsel van territoria. Sonische cartografieën kunnen manieren bieden om zich te oriënteren en te verdwalen, om huidige werelden te maken die botsen maar resoneren met de zichtbare wereld, met het potentieel om de politiek van het zichtbare en hoorbare te herverdelen.
Nahuel Cano verkent dit gebied door het creëren van luisterervaringen, waarbij hij de nadruk legt op de onzichtbare, verstorende en affectieve kwaliteiten van geluid, en op de effecten ervan op de manier van luisteren waarbij woorden en taal een rol spelen en de betekenis ervan. Hiermee probeert hij het openen van gevoelige ruimtes te onderzoeken die stille, maar radicale transformaties mogelijk kunnen maken. Hij gelooft dat luisteren sonische landschappen kan transformeren; niet alleen in termen van het auditieve, maar ook op manieren die vergeten of tot zwijgen gebrachte stemmen aanspreken, en op die manier bijdragen tot sociale verandering.
Tijdens de residentie is Nahuel van plan om binnenruimtes, huiselijke en innerlijke subjectieve ruimtes in kaart te brengen. Het in kaart brengen van deze ruimtes, hun niet-menselijke en menselijke geografie, hun spookachtige aanwezigheid en de verschillende temporaliteiten die op verschillende plaatsen in elkaar storten. Hij weet nog niet hoe een spectrale geluidskaart zich in tijd en ruimte zou ontvouwen. Manieren vinden om het ontwerp van zulke kaarten te benaderen is het doel van dit onderzoek. Het resultaat van de residentie zal een performatief geluidswerk zijn dat in de ruimte geactiveerd zal worden in de vorm van een intiem “concert”.