Ivan Ending (werktitel)
Yasnaya Polyana.- Tolstoy Grave

PROJECT

Ivan Ending (werktitel)

Deze voorstelling neemt Leo Tolstoj’s roman ‘De dood van Ivan Iljitsj’ als uitgangspunt. In de eigen woorden van de schrijver is het “de beschrijving van de gewone dood van een gewone man, door hem gemaakt”. De voorstelling concentreert zich op het tweede deel van Tolstojs roman, het sterfproces van Ivan Iljitsj. Maar het sterfproces wordt niet als zodanig gepresenteerd. In plaats daarvan wil de voorstelling het publiek meevoeren in de sensatie van het rusteloos inkrimpen van iemands wereld in een proces dat eindigt met stilstand.

Deze voorstelling is een bewegingsvoorstelling met twee performers. De wereld van de eerste performer is aan het krimpen. Hij wordt verzorgd en begeleid door een tweede performer. De regie richt zich op het creëren van de ervaring van afstand en nabijheid – intimiteit en vervreemding. Er wordt een situatie geïnstalleerd waarin wat er op het podium gebeurt geleidelijk aan zo fragiel en minimaal en stil wordt dat het publiek zich meer en meer bewust wordt van hun agency op wat er op het podium gebeurt. Het publiek begeleidt dit proces van stilstand op een mentale en fysieke manier.

Ivan Ending (werktitel) ensceneert dansers Sonia Si Ahmed en Ezra Fieremans. Het is in opdracht van het festival Wunder der Prärie: Care City in Mannheim waar het op 8 oktober 2021 in première gaat.

David Weber-Krebs

David Weber-Krebs is een kunstenaar en onderzoeker uit Brussel. Vanuit een specifieke context ontwikkelt David experimentele processen, die de traditionele relatie tussen het kunstwerk en zijn publiek in vraag stellen en uitdagen, meer specifiek op het gebied van performance en theater. Hij creëert situaties die de toeschouwer betrekken bij een complexe dispositie tussen het opgaan in of samengaan met een kunstwerk en het bewaren van zijn kritische afstand tot het kunstwerk. Of het nu gaat om het ensceneren van acteurs (Into The Big World), een ezel (Balthazar), een minimalistische sculptuur (Performance, Robert Morris revisited) of een publieke ruimte (Miniature), de vorm wordt steeds teruggebracht tot zijn eenvoudige uitdrukking. Het wordt als het ware een projectiescherm, waarin de toeschouwer actief mee nadenkt. De betekenis wordt niet vooraf opgelegd, maar ontstaat bij de toeschouwer.

Credits

Concept en creatie: David Weber-KrebsDramaturgie: Simone Basanidansers: Sonia Si Ahmed and Ezra Fieremans. In opdracht van: festival Wunder der Prärie: Care City in Mannheim