Flowers (we are)
© Julie De Meester

PROJECT

Flowers (we are)

Flowers (we are) is de eerste samenwerking van Claire Croizé met de hedendaagse componist Matteo Fargion. Samen maken ze een dansstuk met live muziek van en geïnspireerd op Bach. Selecties uit de preludes van Das Wohltemperierte Klavier, transcripties van zijn koralen voor vier handen en nieuwe composities vormen de muzikale textuur, uitgevoerd op één piano door Matteo en zijn dochter Francesca. Drie dansers vertalen deze visie in beweging.

Claire en Matteo zijn op zoek naar een speelse en creatieve benadering van Bach, zowel in de selectie en transformatie van het werk van Bach, als in de nieuwe stukken. Claire wordt opnieuw geïnspireerd door de dichter Rainer Maria Rilke, wiens geschriften worden omgezet in teksten die dichterbij de popmuziek staan en als zodanig een contrast vormen met het klassieke kader, in een oneerbiedige hommage aan de grootmeester van de barok.

“Hommage” is hier het sleutelwoord, niet alleen in de zin van een eerbetoon, maar ook als een geschenk, van de dansers aan elkaar, van de muzikanten aan de dansers en vice versa, en van de artiesten aan het publiek. Flowers (we are) is zowel intiem als gul, een liefdevolle ode aan de artiesten en een zoektocht naar de verschillende mogelijke relaties tussen verschillende persoonlijkheden en generaties, tussen dansers en muzikanten, tussen dans en muziek.

Claire Croizé

Claire Croizé studeerde af aan P.A.R.T.S. in 2000. Haar afstudeerproject, Donne-moi quelque chose qui ne meure pas, werd door de Franse pers geprezen als een van de ontdekkingen van PARTS@PARIS. De solo Blowing up (2002) volgde snel op, geproduceerd door PACT Zollverein (Essen) en daarna kwam het trio Runway #1 (2003), gemaakt voor het festival Off Limits.

Claire Croizé begon in 2005 te werken met de ondersteuning van wpZimmer aan Affected, dat in première ging in STUK (Leuven). Deze internationaal geprezen uitvoering bestaat uit drie solo's voor vrouwen op Gustav Mahler's Kindertotenlieder. Dit was ook de eerste samenwerking met Jan Maertens, haar vaste lichtontwerper. In 2009 zette ze haar werk voort met de muziek van Mahler in The Farewell, dat de prestigieuze Prix Jardin d'Europe won.

Na haar periode bij wpZimmer zette Claire haar choreografisch werk voort onder de vleugels van Action Scénique en ECCE.

Credits

Concept: Claire CroizéMuzikale compositie: Matteo FargionDans: Emmi Väisänen, Claire Godsmark, Gorka GurrutxagaMuziek geïnterpreteerd door: Matteo Fargion and Francesca FargionMuziek: BachDramaturgie: Etienne GuiloteauKostuumontwerp: Anne-Cathérine KunzProductie: ECCE vzwCoproductie: De Vlaamse Overheid, Concertgebouw Brugge, wpZimmer, Kunstencentrum BUDA, Kaaitheater