PROJECT
BLUR
Joanna Lesnierowska, Aleksandra Borys en Jan Maertens onderzoeken het concept van wazigheid in de context van lichaam en choreografie. Het principe van wazigheid is bekend in de Europese schilderkunst sinds de 15de eeuw (zie bijv. Da Vinci’s sfumato-techniek), maar het is pas sinds Gerhard Richter, in wiens werk out of focus- en wazige beelden een dominante rol spelen, dat het wazige oppervlak een centraal kenmerk werd in zowel de figuratieve als de abstracte schilderkunst, en in de fotografie.
Wazige oppervlakken, oplossende contouren, schimmige verschijningen, onduidelijke motieven in een staat tussen verschijnen en verdwijnen, aspecten van kleur en compositie: met deze ideeën in het achterhoofd gaan de drie artiesten de studio in om te onderzoeken of er zoiets mogelijk is als een wazig lichaam en een wazige choreografie. Een troebel beeld verwart de toeschouwer – en vraagt om een nader onderzoek. Wanneer kleuren en vormen samensmelten met licht, is het aan de kijker om de details in de vullen met behulp van zijn gevoeligheid, persoonlijke herinneringen en verbeelding.
Dit onderzoek begon in 2013 met de minimale solo INSIGHT (gecreëerd met en voor Janusz Orlik), gevolgd door een werk over postmoderne melancholie en ‘hoppereske’ elementen in de hedendaagse cultuur (…/rooms by the sea, 2014). De solo BLUR (werktitel) sluit de cyclus af. BLUR gaat in première in de lente van 2017.