Autonomous Scenography ‘FOURFOLD’

PROJECT

Autonomous Scenography ‘FOURFOLD’

Zoals bij Autonomous Scenography vertrekt Meryem Bayram niet van een vastgelegd verhaal of scenario. Het project is geen performance, theater, dans of een andere vorm van ‘opvoering’, maar een generator van veranderlijke, op zich staande scenografie – een machine, met andere woorden, die telkens andere beelden maakt. Aan de hand van een beperkte reeks van formele mogelijkheden – een vierkant waarmee gevouwen en op andere manieren gewerkt kan worden – wordt een hele reeks aan variaties en transformaties mogelijk gemaakt.

Voor ‘FOURFOLD’ werkt Bayram samen met Guy Rombouts, die in zijn eigen werk met vergelijkbare mechanismen werkt om beelden te genereren. Bij Rombouts is dat het visuele alfabet ‘Azart’, dat bestaat uit een beperkt aantal tekens die combineerbaar zijn tot ontelbare twee- of driedimensionale tekeningen. Binnen de krijtlijnen van ‘FOURFOLD’, kan Rombouts volledig zijn eigen gang gaan.

Andere componenten in dit project zijn het gebruik van klank / stem en licht. Tijdens de opvoeringen zet Bayram allerlei talige ruis – woordeloze maar betekenisvolle expressie – in om de visuele transformaties te begeleiden. Net als bij de scenografie is het de bedoeling dat de muzikale, materiële mogelijkheden improviserend worden onderzocht. Net als met het beeld, worden geluid, taal en licht ingezet als een creatieve kracht: niet om iets te representeren, maar om in alle vrijheid een werkelijkheid te produceren.

Beeldend kunstenaar Pol Matthé staat in voor het lichtontwerp en onderzoekt verschuivingen van geometrische lichtbundels.

Meryem Bayram

Meryem Bayram is beeldend kunstenaar, curator en scenograaf. Aan de Koninklijke Academie van Schone Kunsten te Antwerpen studeerde ze af als beeldhouwer en volgde daarna scenografie aan POPOK in Antwerpen. Sinds 2006 is ze artistiek medewerker beeldende kunst van Platform 0090.

In het werk van Meryem Bayram is de centrale drijfveer een zich ontwikkelende relatie tussen enerzijds menselijk gedrag en anderzijds een geconstrueerde ruimtelijke omgeving.

Met basismateriaal zoals hout, karton en elastiek, creeërt ze installaties die de contouren van een fysieke ruimte traceren en hervormen, en in éénzelfde gebaar lichamen uitdaagt om zich die ruimte toe te eigenen en te transformeren.

Door het laten ontstaan van specifieke ontmoetingen tussen lichaam en materiaal, legt ze spanningen bloot tussen het zichtbare en het onzichtbare, het gecomponeerde en geïmproviseerde, en profileert ze verbindingspunten door voortdurend opnieuw nieuwe obstakels uit te vinden.

Credits

Concept: Meryem BayramObjecten en performance: Guy Rombouts & Meryem BayramDramaturgie: Igor DobricicLichtontwerp: Pol MatthéGeluid: AzartTechniek geluid/licht: Nele VerreykenStem coach: Caroline DaishRecording en mixing: Ludo EngelsOutside eye: Mesut ArslanKostuums: Johanna TrudzinskiTechnische realisatie: platform Jan Van GoethemProductie: Platform 0090, OnderHetVelCoproductie: wpZimmer, Workspace Brussels, Q-O2, Het Bos, Zsenne Art LabIn samenwerking met: FiebreMet de steun van: the Flemish GovernmentDank aan: Marc Vanrunxt, Clement Layes, Sylvia Van Deurzen, TG STAN, ZVA, Tine Colen, Teun De Lange, www.azart.be, Sabbattini