PROJECT
Autonomous Scenography ‘FOURFOLD’
Zoals bij Autonomous Scenography vertrekt Meryem Bayram niet van een vastgelegd verhaal of scenario. Het project is geen performance, theater, dans of een andere vorm van ‘opvoering’, maar een generator van veranderlijke, op zich staande scenografie – een machine, met andere woorden, die telkens andere beelden maakt. Aan de hand van een beperkte reeks van formele mogelijkheden – een vierkant waarmee gevouwen en op andere manieren gewerkt kan worden – wordt een hele reeks aan variaties en transformaties mogelijk gemaakt.
Voor ‘FOURFOLD’ werkt Bayram samen met Guy Rombouts, die in zijn eigen werk met vergelijkbare mechanismen werkt om beelden te genereren. Bij Rombouts is dat het visuele alfabet ‘Azart’, dat bestaat uit een beperkt aantal tekens die combineerbaar zijn tot ontelbare twee- of driedimensionale tekeningen. Binnen de krijtlijnen van ‘FOURFOLD’, kan Rombouts volledig zijn eigen gang gaan.
Andere componenten in dit project zijn het gebruik van klank / stem en licht. Tijdens de opvoeringen zet Bayram allerlei talige ruis – woordeloze maar betekenisvolle expressie – in om de visuele transformaties te begeleiden. Net als bij de scenografie is het de bedoeling dat de muzikale, materiële mogelijkheden improviserend worden onderzocht. Net als met het beeld, worden geluid, taal en licht ingezet als een creatieve kracht: niet om iets te representeren, maar om in alle vrijheid een werkelijkheid te produceren.
Beeldend kunstenaar Pol Matthé staat in voor het lichtontwerp en onderzoekt verschuivingen van geometrische lichtbundels.