In 2010 verbaasde Naomi Kerkhove met White Out, een volledig met de naaimachine gestikte, zwart-witte miniatuurwereld waarin mensen, huizen, bomen en straten door middel van draadjes tot leven worden gewekt. Met behulp van een oude bewakingscamera en een broeierige soundscape werd het bevreemdende stadje de setting voor een intrigerende roadmovie. Duister, desoriënterend, maar schoon als de nacht. Met Valies, haar tweede productie, breit Naomi een vervolg aan die zoektocht door het grensgebied van strip, ontwerp, muziek en film. Waar White Out een schetsboek tot leven bracht in een driedimensionale wereld van textiel, duikt Valies verder in de konijnenpijp van de animatiefilm.
Zoals voorbijgangers op straat of in stations soms lijken op te lossen in de omgeving, gaan de personages in Valies op in de filmische wereld die hen omringt. Maar tegelijk manipuleren ze op een directe en fysieke manier hun leefwereld door middel van intelligent textiel en interactieve sensoren. Valies vertelt geen rechtlijnig verhaal, maar peilt naar de wijze waarop ogenschijnlijk individuele sporen met elkaar verweven zijn in een wereld waarin iedereen voorbijganger is. Aan de hand van dagdromende beelden wordt je verbeelding langzaam op sleeptouw genomen. En ontrafel je een lappendeken van impressies en verhalen, langs een draadje dat onherroepelijk bij jezelf uitkomt.
Valies ging op 29 maart 2012 in première in de Gentse Vooruit.