Leentje Vandenbussche
Tijdens haar opleiding 3-Dimensionele Vormgeving aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Gent raakte ze in de ban van deze existentiële onderwerpen. Gefascineerd door Becketts ‘Wachten op Godot‘ zocht ze in de ervaring, grafische studies en literatuur naar een gepaste verbeelding voor het Niets. Dit resulteerde in de performance ‘Beckett op zijn plaats‘ (2006). Na haar opleiding Theaterwetenschappen aan de Universiteit van Antwerpen verdiepte ze zich in Alles. Volgens eenzelfde werkmethode maar dit keer vertrekkende uit het schijnbaar tegenovergestelde, volgde hieruit ‘O‘(2010)
Voor de dood verkoos ze in te stappen in het ‘Oefening in verdwijnen‘ traject van Peter Aers en Tijs Ceulemans. Deze samenwerking bracht twee stokpaardjes samen: enerzijds de terugkeervoorstelling van Aers en Ceulemans en anderzijds het grafische en publieke brede onderzoek van Vandenbussche. Binnen het traject maakte Vandenbussche samen met Aers en Ceulemans drie voorstellingen: ‘Light, Medium en Strong‘ (2012). Elk hun tijd nemend om dieper in te gaan op drie verschillende aspecten: hoe je te verhouden met het plotse eindpunt, de biologie van het sterven zelf en tot slot de macht(-eloosheid) t.a.v. je eigen sterven. Wat rest, is Iets.
Naast haar theaterproducties ontwikkelde zich een rode draad in haar grafische voorstudies. Deze komen samen in de expo ‘Alles en Niets‘ en in de uitgave ‘Dood in fictie‘. Voorts was ze één van de oprichters van het intussen ontbonden collectief zie!duif waarbinnen ze Stockholm‘, ‘actie TEDDY‘ en ‘19 juni‘ creëerde.