Heine Avdal & Yukiko Shinozaki
Heine Avdal (Noorwegen) is actief op het gebied van hedendaagse dans, performance, video en beeldende kunst. Na zijn studies aan het Oslo National College of the Arts (1991-94) en PARTS 1995-96 (Brussel), werkte hij als performer voor verschillende gezelschappen. Hij werkte samen met Mette Edvardsen, Liv Hanne Haugen en Lawrence Malstaf aan de performance-installatie “Sauna in Exile” (2005 – 2006), en creëerde de choreografie van “horizontal plane” (2010) voor het Noorse Nationale Hedendaagse Dansgezelschap Carte Blanche. Sinds 2000 creëerde en produceerde Heine Avdal meer dan 20 verschillende podiumkunstenprojecten, meestal in samenwerking met Yukiko Shinozaki.
In recente projecten lag de focus van Heine op de verspreiding van de ruimte. Hij vraagt zich af hoe ruimtelijke conventies – de manier waarop we de privé/publieke ruimte ervaren en bewegen – beïnvloeden. Gezien de vooroordelen van mensen over ruimtelijke conventies en door middel van lichte verschuivingen of manipulaties zoekt hij naar onverwachte kruisingen tussen verschillende onderdelen van een ruimte. In deze context stelt Avdal ook de vraag hoe technologie wordt gebruikt of kan worden gebruikt om nieuwe betekenissen en percepties te verwerven over het menselijk lichaam en onze dagelijkse omgeving. Hij onderzoekt het vage onderscheid tussen wat kunstmatig is en wat organisch.
Yukiko Shinozaki (Japan) studeerde klassiek ballet in Tokio van 6 tot 18 jaar. Na de middelbare school verhuisde ze naar de VS om hedendaagse dans en psychologie te studeren aan de Portland State University. Van 1993 tot 1997 woonde ze in NYC, waar ze haar eigen werk presenteerde in onder meer de Judson Church, St Mark’s Church en de Merce Cunningham Studio.
Ze danste ook in producties van Yasemeen Godder, Raimund Hoghe, Meg stuart en vele anderen. Sinds haar verhuis naar Brussel in 1997 creëerde Yukiko Shinozaki “Breaking through the roof of its house” (2005) en “Inner Horizon” (2005) samen met de Franse beeldend kunstenaar Christelle Fillod, en “hibi” (2007) met de Japanse choreograaf Un Yamada. Shinozaki werkt al meer dan 20 jaar samen met Heine Avdal aan verschillende producties.
Shinozaki’s werk richt zich op interne complexiteiten en tegenstrijdigheden van het lichaam. Het transformatieproces speelt een belangrijke rol in haar bewegingsvocabulaire: door subtiele verschuivingen en manipulaties veranderen vertrouwde handelingen langzaam in een onbekend rijk/landschap. Ze beschouwt artistieke samenwerkingen als een belangrijke factor in haar werk en ze integreert bewust toevallige elementen die aankomen in ontmoetingen met verschillende kunstenaars en situaties. Ze werkt vaak op een intuïtieve manier, maar is ook gefascineerd door iets dat haar verbeelding te boven gaat.
Avdal en Shinozaki hebben samen het gezelschap fieldworks opgericht. Sinds 2000 zijn er meer dan 20 producties ontstaan, die allemaal internationaal toeren. De verschillende producties houden zich bezig met “performativiteit” en laten een open interpretatie toe van beweging als een heterogene combinatie van verschillende media.
De kunstenaars maken dan ook gebruik van een breed scala aan disciplines en expertise: performance, dans, beeldende kunst, video, muziek en technologie. Elke voorstelling speelt op de spanning en het contrast tussen het lichaam en de objecten, het lichaam en de geest, feit en fictie/representatie, het tastbare en het onzichtbare, het organische en het artificiële, … Terugkerende thema’s in de producties zijn de relatie tussen performer en toeschouwer, de niet-hiërarchische benadering van de verschillende elementen van een voorstelling, en de verkenning van zowel theatrale als niet-theatrale omgevingen.
Hun voorstellingen worden gemaakt voor een grote verscheidenheid aan locaties/voorstellingen, zowel publiek als privé; voor het theater: “you are here” (2008), “nothing’s for nothing” (2012), voor supermarkt: “Borrowed Landscape” (2013), een hotelkamer: “Field Works-hotel” (2011), een kantoor: “Field Works-office” (2010), een concertzaal: “The Otheroom” (2016 – een samenwerking met hedendaagse muziekcomponist Rolf Wallin), of zelfs een heel gebouw en zijn omgeving: het site-specific project “carry on” (2015-2020). Avdal en Shinozaki’s laatste productie “unannounced” (2017) is een voorstelling over fragmentatie van tijd en ruimte die het conventionele onderscheid tussen de ‘buitenkant’ en de ‘binnenkant’ van het esthetische gebeuren doet vervagen. Momenteel werken ze aan een nieuwe productie “Assimimations” (werktitel), geïnspireerd op de tactiliteit van de duisternis, die in februari 2021 in première gaat.
Voor een volledig overzicht van alle voorstellingen, zie www.field-works.be.