PROJECT
Archive
B’Tselem is het Israëlische informatiecentrum voor de mensenrechten in de bezette gebieden. Sinds 2007 heeft de organisatie haar Cameraproject, dat videocamera’s distribueert naar Palestijnen in hoogconflictgebieden op de Westelijke Jordaanoever. Het doel van het project is een voortdurende documentatie van mensenrechtenschendingen te verschaffen en de realiteit van het bezette leven bloot te leggen aan zowel het Israëlische als het internationale publiek.
Gedurende het hele werkproces heeft Zaides de beelden bekeken en geselecteerd die door vrijwilligers van B’Tselem’s Camera Project zijn gefilmd. Op het podium onderzoekt hij de lichamen van Israëliërs zoals ze voor de camera zijn vastgelegd, en richt hij zich op de fysieke reacties waartoe ze in verschillende confrontatiesituaties hun toevlucht nemen. De Palestijnen blijven achter de camera, maar hun beweging, stem en gezichtspunt zijn wel degelijk aanwezig en bepalen het perspectief van de kijker.
Hoewel de beelden een lokale realiteit laten zien, roept Archive bredere, meer universele vragen op: wat is de potentie van geweld in elk individueel lichaam ingebed en welke prijs betaalt het collectief voor het besturen van het andere lichaam? Zaides haalt en eigent zich gebaren en stemmen van andere Israëliërs toe. Hij identificeert zich met het beeldmateriaal en betrekt het bij de beelden en belichaamt het geleidelijk aan. De mimetische choreografische praktijk roept vragen op over participatie en verantwoordelijkheid, terwijl Zaides’ lichaam verandert in een levend archief.
Het archief ging in première op het Festival d’Avignon, 2014.