De acties en bewegingen in deze voorstelling kunnen vergeleken worden met een bouwwerf. Werven trekken aan omdat ze ons gebouwen tonen die halfweg zijn: ze worden afgewerkt of ze verdwijnen. De toestand ‘halfweg’ is misschien het beste moment om zicht te krijgen op de intenties, de projecten en verlangens van de mens…
Een fysiek landschap van denkbewegingen vormt het kader waarin de danser werkt. Deze ruimte van intentie en verlangen maakt de relatie tussen de danser en het bewegend lichaam zichtbaar. Het toont ons hoe zelf-observatie deel uitmaakt van het waargenomen systeem. Onafgewerkte bewegingen en acties worden opgezogen door zinloosheid en geven des te meer presentie aan wat afwezig blijft.
“Varinia Canto Vila toont de danser als een liminale subjectiviteit die alleen de eigen performativiteit kan observeren in een voortdurend proces van weerstand en onbesliste wording. Ze stelt zo het vermogen in vraag om zich het eigen lichamelijke bewegingsmateriaal toe te eigenen.” (Angelina Georgieva – deelnemer aan Critical Endeavour 2009)
De première ging door tijdens Bouche B. in april 2010 in deSingel in Antwerpen.
- © Raymond Mallentjer
- © Raymond Mallentjer
- © Raymond Mallentjer