PROJECT

Verborgen gezichten

Ik zou graag over klokken vertellen aan de mensen
Over de fragiliteit van de mechanismen
De engheid van de veringen
De donkere kanten van de tandwielen
Tegenwoordig staat niemand stil bij de betekenis van een klok
Misschien zijn de mensen daarom verdrietig?
Ze voelen niet welk leven er zit achter de kleine wijzer en de grote wijzer!

Ik zou graag het geheim van de klokken delen met de mensen.
Dan zouden ze hun ogen openen.
Dan konden ze misschien hun eigen verhaal maken en vertellen.

De Turks-Belgische regisseur/theatermaker Mesut Arslan (Onderhetvel) maakt met Verborgen Gezicht een theaterbewerking van ‘Gizli Yüz’ (‘Het verborgen gezicht’), het enige filmscenario van de Turkse auteur en Nobelprijswinnaar Orhan Pamuk. Arslan werkt voor zijn beeldende tekst- en lichtchoreografie samen met een Vlaams-Turkse acteursploeg en met scenograaf Erki De Vries.

Van 1985 tot 1989 schreef Pamuk Het zwarte boek, een ingenieus geconstrueerde roman, doorvlochten met mysterieuze sprookjesachtige verhalen. Eén verhaal hieruit, ‘Verborgen Gezicht’, heeft Pamuk uitgewerkt tot filmscenario voor de bekende Turkse regisseur Ömer Kavur. De film kreeg onderscheidingen in Montreal en Antalya onder meer voor het beste scenario. Mesut Arslan laat zich voor zijn voorstelling inspireren door deze surreële film.

In ‘Verborgen Gezicht’ krijgt een fotograaf van een vrouw de opdracht om ‘s nachts mensen te fotograferen in de bars van Istanbul. Terwijl hij vooral geïnteresseerd is in de vrouw, is de vrouw gefascineerd door de gezichten van de mensen op de foto’s, en in het bijzonder door één man, die horlogemaker blijkt. Als de vrouw verdwijnt, gaat de fotograaf op zoek naar haar. Zijn zoektocht doorheen verschillende steden brengt hem in aanraking met klokkentorens, horlogemakers, filmbeelden, en een dief van verloren dromen.

Arslan zal niet enkel de scenariotekst van Pamuk gebruiken, maar de hoofdthema’s van het verhaal -identiteit, tijd, perceptie- ook verbeelden door middel van een atypische rolverdeling en een zeer aanwezig scenografisch lichtconcept. Twee mannen (Yves De Pauw, Tom Van Landuyt) en twee vrouwen (Lotte Heijtenis, Deniz Polatliglu Cohen) met een uiteenlopende achtergrond en fysionomie zullen in wisselende rollen de hoofdpersonages, hun commentator of hun onbewuste ik vertolken. Een ingenieuze lichtchoreografie van bewegende TL-lampen zal, net als een foto of een film, in een aaneenschakeling van momentopnames de blik van de toeschouwer sturen, door telkens slechts gedeeltes van de ruimte en acteurs te belichten. Via tekst, rolwisselingen, choreografie en licht brengt Arslan zo de ‘verborgen gezichten’ van de personages naar boven.

Mesut Arslan

Regisseur en theatermaker Mesut Arslan groeit op in Izmir (Turkije). Op zijn twintigste neemt hij alleen een vliegtuig naar België. Na een aantal jaren legt hij er zich toe op het maken van theater en richt hij zijn eigen gezelschap op. Met de Anatolië Theater Groep (ATG) heeft hij vooral succes in de Turkse gemeenschap. Langzamerhand creëert hij een eigen stijl die evolueert naar een beeldtaal waarbij taal op experimentele wijze verwerkt wordt. Samenwerkingen met visuele kunstenaars als Lawrence Malstaf zijn terugkerende elementen die zijn werk karakteriseren.

Daarnaast richt hij ook Platform 0090 op, een werkplaats en draaischijf voor onderzoek, creatie en presentatie van multidisciplinaire kunst met referenties naar het Midden-Westen.

Sinds 2017 is Mesut geassocieerd met de KVS. Voor zijn eerste KVS-creatie greep hij terug naar zijn theaterheld Eric De Volder en pakte Nachtelijk Symposium aan. Hij werkt, samen met Michael De Cock, ook mee aan de voorstelling Kamyon.

Erki De Vries

Erki De Vries ontwikkelde als beeldend kunstenaar een eigen stijl met installaties en videowerk waarin hij steevast de inwerking van de ruimte op onze ervaring onderzoekt. Zijn installaties en scenografieën houden steeds het midden tussen een concrete en mentale wereld en kennen door hun uitgepuurd concept, beweging en het geïntegreerd lichtspel, een sterk performatief karakter.

Erki werkt regelmatig samen met andere kunstenaars, met wie hij performances, theatervoorstellingen en/of tentoonstellingen ontwikkelt. Samen met choreograaf Benjamin Vandewalle creëerde hij “Birdwatching” en “One zero”. Als scenograaf werkte hij o.a. voor Thomas Ryckewaert, Andros Zinse-Brown en Mesut Arslan. Sinds 2012 werkt hij samen met Pieter Huybrechts aan het “BookProject”, een meerjarig project waarin installatie, fotografie, videowerk en de ontwikkeling van een boek elkaar in verschillende stadia opvolgen en stimuleren. Hun werk kan gevolgd worden op www.bookproject.eu.

Credits

Tekst: Orhan PamukRegie: Mesut ArslanScenografie en lichtontwerp: Erki De VriesDramaturgie: Ata UnalMet: Yves De Pauw, Lotte Heijtenis, Deniz Polatoglu, Tom Van LandyutGeluid: Stijn DemeulenaereKostuums: Johanna TrudzinskiRegie assistent: Çiğdem y MirolTechniek: Turan TayarProductie: OnderHetVel, 't Arsenaal, Platform 0090Coproductie: Europalia, wpZimmer en Istanbul Theatre Festival