PROJECT
Traces
“Maybe it is worth running the risks associated with anthropomorphism (superstition, devinization of nature, romanticism) because it, oddly enough, works against anthropocentrism: a chord is stuck between person and a thing, and I am no longer above or outside a nonhuman environment.”
Jane Bennett, Vibrant Matter
Voor de immersieve voorstelling Traces bestudeert de IJslandse choreografe Rósa Ómarsdóttir heidense rituelen. Ze is gefascineerd door het idee dat rituelen zoals hekserij en animisme (het concept waarbij ook stenen, planten of andere natuurlijke fenomenen een ziel hebben) een diep respect hebben voor de natuur en zichzelf als een onderdeel van die natuur beschouwen. Ze vindt dat we hoogdringend ons gedrag en onze blik tegenover het milieu moeten wijzigen, zeker nu de klimaatcrisis ons op de hielen zit.
Ómarsdóttir onderzoekt of en hoe antropomorfe praktijken (waarbij menselijke eigenschappen toegeschreven worden aan dieren, planten of objecten) hun eigen omgeving kunnen beïnvloeden. Ze bouwt daarvoor een decor dat verwijst naar uiteenlopende landschappen. Aan de hand van rituelen probeert ze het decor te ‘veranderen’. De toeschouwers en dansers bevinden zich in een magisch, dynamisch en steeds wijzigend landschap waarin het na verloop van tijd niet meer duidelijk is of de scenografie de dansers aanstuurt of omgekeerd…
Première: 24 & 25/11/2017 – Beursschouwburg (Brussel)
Tournee: MDT, Buda, Avant Garden & Reykjavík (2018)