The Middle Ages
© Jan Lietaert

PROJECT

The Middle Ages

Van 26 januari tot 6 februari 2015 werkt Andros Zins-Browne in wpZimmer aan zijn nieuwe voorstelling The Middle Ages. Hij duikt onze studio in met dansers Sandy Williams, Jaime Llopis, Kennis Hawkins en Dragana Bulut in aanloop naar de première in maart 2015 in Vooruit.

The Middle Ages is een performance voor vijf dansers over een tijd die inherent ‘in het midden’ is: ambigu, vaag, noch hier noch daar. Door een exuberant gebruik van kostuums en een rigoureuze investering in beweging tracht de voorstelling een plaats en tijd in te nemen waar historische referenties elkaar overlappen en over elkaar worden gevouwen. Het tijdreizen van de performers doorheen de geschiedenis van beweging wordt steeds meer gelaagd en geabstraheerd, terwijl de snelheid van de performance, of eerder de tijd in het algemeen, ‘gewarped’ wordt. Acties en gebeurtenissen worden nu eens samengedrukt dan weer uitgerekt door de performers, waardoor de tijd die die performance verbeeldt en de tijd waarin ze plaatsvindt onzeker wordt. Vertrekkend vanuit enigszins vergezochte bronnen als tijdreizen, historische kostuumdrama’s, re-enactments en de theoretische fysica die de onzekerheid van tijd als dimensie bestudeert, vraagt The Middle Ages niet wát we zijn, maar wannéér we zijn. Wanneer is nu?

De research voor dit project startte in januari 2014 en wordt ondersteund door wpZimmer, Nadine en Kaaitheater. De bedoeling van het onderzoek is de ontwikkeling van een nieuwe taal, voor een choreografie die structureel noch improvisatoir is, maar mee gedetermineerd wordt door de performers. Geïnspireerd door theorieën omtrent tijd en tijdreizen in de theoretische fysica wil Zins-Browne tijdspartituren creëren die door de performers ‘gespeeld’ worden tijdens de voorstelling. Daarnaast is het onderzoek gericht op de ontwikkeling van een set historische verwijzingen en de analyse van de lagen en abstracties van een dergelijke taal. Deze praktijk zal zowel visueel (kostuums door Sofie Durnez) als fysiek ontwikkeld worden.

12 & 13/03/2015 – premièreVooruit (Gent)
27 & 28/03/2015 – MDT Moderna Dansteatern (Stockholm)
29 & 30/04/2015 – Kaaitheater (Brussel)

Andros Zins-Browne

Andros Zins-Browne begon zich al op jonge leeftijd te trainen in ballet op de befaamde Joffrey Ballet School. In 2002, na een opleiding in kunstsemiotiek aan de Brown University (1998-2002), verhuisde hij naar Brussel om de dansopleiding aan P.A.R.T.S. te volgen (2002-06). Nadien volgde hij een onderzoeksprogramma in beeldende kunst aan de Jan Van Eyck Academie in Maastricht (2010-11) om er te werken aan zijn onderzoeksproject Immaterial Bodies, Embodied Materials. Dit onderzoek vormde het vertrekpunt voor de voorstelling Welcome To The Jungle, met thema's als klimaatverandering, 'global weirding' en hoe je choreografie niet enkel vanuit lichamelijke bewegingen, maar ook in termen van ruimte en het schijnbaar levenloze kunt benaderen. Naast zijn werk als danser voor onder anderen Jonathan Burrows, Mette Ingvartsen, Tino Sehgal, en Maria Hassabi, creëerde Zins-Browne eigen creaties die te zien waren in heel Europa, onder meer in het Stedelijk Museum in Amsterdam, het Centre Pompidou in Parijs, Dance Umbrella in Londen, HAU in Berlijn, Kaaitheater in Brussel en het ImpulseFestival in Düsseldorf, waar hij de Goethe Institute Award in ontvangst mocht nemen voor The Host. Van 2007 tot 2014 was Zins-Browne als artist in residence verbonden aan wpZimmer in Antwerpen. Vanaf 2014 begeleidt HIROS hem verder.

Credits

Concept & choreografie: Andros Zins-BrowneVan en met: Sandy Williams, Jaime Llopis, Dragana Bulut, Kennis Hawkins, Tiran Willemse & Andros Zins-BrowneGeluidsontwerp: Peter Lenaerts Lichtontwerp: Nick SymonsKostuums: Sofie DurnezProductie: HirosCoproductie: Kaaitheater (Brussels), Buda (Kortrijk), MDT (Stockholm), PACT Zollverein (Essen), Vooruit (in the frame of the European Network DNA / Departures and Arrivals) (GhentGecofinancierd door: the Creative Europe Program of the European UnionIn samenwerking met: wpZimmer (Antwerp), Departs, STUK (Leuven), Netwerk (Aalst), Les Ballets C de la B (Ghent)Met de steun van: de Vlaamse overheid