The Dogs Days Are Over
© Piet Goethals

PROJECT

The Dogs Days Are Over

In THE DOG DAYS ARE OVER wordt de danser gedefinieerd als een pure uitvoerder, strevend naar perfectie. Door acht dansers te onderwerpen aan een complexe, mathematische, dynamische en vermoeiende choreografie, opgevoerd in een gedwongen uniformiteit, gaan ze uiteindelijk in de fout. En dan valt hun masker af.

De Amerikaanse fotograaf Philippe Halsman zei “…when you ask a person to jump, his attention is mostly directed toward the act of jumping and the mask falls so that the real person appears.” Met THE DOG DAYS ARE OVER neemt Jan Martens deze stelling als uitgangspunt en onthult via de sprong de mens achter de danser. Door zijn radicale choreografische vorm bevraagt THE DOG DAYS ARE OVER de perceptie van het publiek omtrent dansers, choreografen, toeschouwers en het hedendaagse cultuurbeleid. Waar ligt de dunne grens tussen kunst en entertainment? Wie zijn wij als publiek wanneer we vanuit de theaterzaal naar het lijden van de dansers kijken als naar een stierengevecht in een arena? Wat willen we als publiek verwerven? Willen we een intensiteit ervaren die in ons dagelijks leven niet voelbaar is? Willen we schoonheid ervaren die in ons dagelijks leven misschien niet zichtbaar is? Is hedendaagse dans striptease voor de elite? THE DOG DAYS ARE OVER doet de kijker in zijn positie schuiven: van het louter ondergaan van de ervaring naar actieve reflectie.

Jan Martens

Jan Martens studeerde aan de Fontys Dansacademie in Tilburg en studeerde in 2006 af aan de opleiding Dans van het Artesis Koninklijk Conservatorium in Antwerpen. Sinds 2010 maakt hij zijn eigen choreografisch werk dat door de jaren heen met steeds groter wordende regelmaat voor nationaal en internationaal publiek gespeeld wordt.

Het werk van Jan Martens wordt gevoed door de overtuiging dat elk lichaam kan communiceren, dat elk lichaam iets te vertellen heeft. Die directe communicatie vertaalt zich in transparante vormen. Zijn werk is een vrijplaats waarin de notie van tijd opnieuw voelbaar wordt en waar er ruimte is voor zowel observatie, emotie als reflectie. Om dat te bereiken creëert hij niet zozeer een eigen bewegingstaal maar vormt en hergebruikt hij bestaande idiomen in een andere samenhang zodat nieuwe ideeën tevoorschijn komen. In elk nieuw werk tracht hij de relatie tussen publiek en performer te hertekenen.

Credits

Van : Jan MartensMet: Cherish Menzo, Nelle Hens, Piet Defrancq, Kimmy Ligtvoet, Steven Michel, Julien Josse, Laura Vanborm en Naomi GibsonUnderstudies: Morgane Ribbens, Ilse Ghekiere, Amerigo Delli Bove, Daniel Barkan, Connor Schumacher, Caspar Knops en Victor DumontLichtontwerp: Jan FedingerDramaturgie: Renée CopraijTechniek: Michel SpangProductie: JAN en ICKamsterdamInternationale spreiding: A Propic / Line Rousseau en Marion GauventCoproductie: DansBrabant, Frascati Producties, SPRING performing arts festival, tanzhaus nrw, CDC du Val-de-Marne La Briqueterie, TAKT DommelhofMet de steun van: workspacebrussels en wpZimmer Met financiële steun van: de Vlaamse overheid en het Fonds Podiumkunsten