PROJECT
Spare Time
Spare Time is een geconstrueerd, videogameachtig park met een eindeloze set aan mogelijkheden. De scène vormt een wereld die doet denken aan Minecraft: een ultieme ruimte waarin schijnbaar alles mogelijk is in de oneindigheid van het virtuele. ‘Flat characters’ betreden zowel in menselijke als in stoelvorm de scene. Ze ‘buren’: ze wandelen en handelen op routineuze wijze en lijken de ander daarvoor nodig te hebben. Wanneer de scenografie of het terrein verandert, verschuiven hun grenzen: wat voor de een vrijheid genereert, vorm voor de ander een belemmering. Spare Time roept vragen op over onze vrijetijdsbesteding: is die wel zo vrij als we denken? En wanneer we beschikken over een eindeloze set aan mogelijkheden, werkt dat dan bevrijdend of juist beklemmend?
De personages Dorothy en Officer zijn gerecupereerd en toegeëigend uit de beeldende kunst, mainstreammedia en popcultuur. Ze komen voor in Pipilotti Rist’s Ever is over all, Beyonce’s Hold Up, The Wizard of Oz,… buren wil onderzoeken wat deze personages in Spare Time kunnen betekenen en wat hun rol is binnen de theaterruimte.
Première: voorjaar 2018 – CAMPO (Gent)