PROJECT
Primitive
Mijn nieuwe creatie Primitive, première begin juni 2014, zal zowel binnen (op een podium, maar ook in oude fabrieken of industriële omgevingen) als buiten (in de natuur, parken, steden, het strand enz.) kunnen plaatsGathered on a structure conceived by set designer Jozef Wouters, the spectators surround the performance space and enjoy a privileged encounter with the dancing body. A trio created with young and talented dancers José-Paulo dos Santos, Youness Khoukhou and Radouan Mriziga, conceived to be performed both inside and outside in different natural environments. In a genuine tribute to youth and vital force, Primitive evokes a return to the source, to the origin, playing on the ambivalence of a positive yet destructive energy.
vinden. Ik vind het belangrijk om een voorstelling te creëren die op verschillende locaties kan getoond worden en waarbij het dansende lichaam in een ongewone setting geplaatst wordt. Ik wil op zoek gaan naar de kwetsbaarheid van het lichaam wanneer het moet omgaan met de natuur of de stad. Wat zal het effect zijn van licht, temperatuur, wind, regen, bodem, geluid? Elke nieuwe ‘ruimte’ zal reflectie en aanpassingsvermogen vragen, maar de kern van het stuk zou in alle omstandigheden overeind moeten blijven.
Door mijn werk in een buitenomgeving te plaatsen wil ik een nieuw publiek bereiken, een bredere groep mensen, en wil ik dans als kunstvorm in het hart van de stad plaatsen. Het publiek zal in een cirkel rond alle dansers staan of zitten en nabijheid en intimiteit met de dansers voelen. Jozef Wouters, een Belgisch kunstenaar en setdesigner, zal een zitsysteem ontwerpen. Ik kijk uit naar de samenwerking met Jozef omdat zijn werk mij diep raakt en hij ondanks zijn jonge leeftijd al veel ervaring heeft met het bedenken en bouwen van installaties waarbij de focus ligt op de ervaring die het publiek ondergaat (bv zijn scenografieën voor Damaged Goods/Meg Stuart en zijn eigen project Zoological Institute tijdens het Kunstenfestivaldesarts).
Apichatpong Weerasethakul is een Thaise filmmaker die mij inhoudelijk inspireerde voor deze voorstelling. Hij heeft een aantal video installaties, getiteld ‘Primitive’, gemaakt over de jonge Nabua die in Isaan leeft, een arm gebied nabij Laos waar het Thaise leger de communistische dorpelingen aanviel tijdens de oorlog in Vietnam. ‘Primitive’ balanceert tussen het heden, verleden en toekomst en toont hoe de lokale jeugd, getraumatiseerd door het verleden, het vandaag stelt. Vooral de video ‘I’m still breathing’ fascineert mij. De camera registreert jonge mensen in een veld die rennen, dansen, springen, wild zijn en voetbal spelen met een vuurbal. Het is één grote uitbarsting van energiek leven versterkt door de muziek van de Thaise pop-rock band Modern Dog. “Het is een ode aan de destructieve krachten van de natuur die in ons aanwezig zijn, krachten die verlangen naar wedergeboorte, reïncarnatie en verandering,” zegt de regisseur van de film.
Voor Primitive zal ik met drie jonge dansers werken: Radouan Mriziga, Youness Khoukhou en Jose- Paulo Dos Santos. Tijdens de creatie van ‘Mouvement pour quatuor‘ in het kader van danceXmusic, een project van PARTS en De Munt/La Monnaie in 2011, heb ik hen ontmoet. Deze drie dansers zijn erg getalenteerde en mooie dansers. Wat mij interesseert is hun jeugd, cultuur en geschiedenis: Radouan en Youness komen uit Marokko, José is een Braziliaan. We zullen samen werken rond de levenskracht en pure energie die voortvloeien uit een lichaam in beweging. Vooral de ambivalentie van energie die zowel positief als destructief kan zijn, intrigeert mij. We zullen ons focussen op de verschillende vormen van intensiteit bij beweging, gaande van ruwe bewegingen naar erg gedefinieerde en precieze, en dit binnen zowel de choreografische context als de muzikale. Wat is origine? Wat is oorsprong? Wat is de bron en wat is ons verleden dat in ons overleeft? Deze ideeën spitten we uit. Traditionele dansen worden herwerkt om een nieuwe fysieke en muzikale realiteit van het lichaam te scheppen. We definiëren ook tempo’s en ritmes. Deze keer vertrek ik niet van een bestaande compositie maar van het lichaam en de bewegingen en de energie die daaruit voortkomt. In dit stuk zal het contact tussen de drie dansers en verschillende manieren om elkaar aan te raken het uitgangspunt vormen: wat kunnen we doen met drie, wat onmogelijk zou zijn alleen? Denk aan het ondersteunen van elkaar, elkaar opheffen maar ook weerstand bieden of contact verbreken. Relaties (vriendschap, fusie, elkaar nodig hebben, maar ook afwijzing, individualiteit, eenzaamheid) zullen heel erg aanwezig zijn. Hoe leven we met elkaar en hoe gedragen we ons in het leven ten opzichte van elkaar?
Claire Croizé