ONON
© Barbara Antal

PROJECT

ONON

ONON bouwt een allegorie van onze tijd: een half menselijk, half mechanisch systeem dat de mogelijkheid biedt om te overwegen wat het betekent om een “gestructureerde mens” te zijn.

ONON verkent op speelse wijze de fijne lijn tussen de stabiliteit van bestaande structuren en de tegelijkertijd fragiele en sterke menselijke binnenkant ervan. Materiële en digitale systemen bepalen steeds meer de wereld van vandaag. Om niet ondergeschikt te worden aan deze systemen, moeten we er direct mee te maken krijgen.

ONON wil de (inter)afhankelijkheid tussen het menselijk lichaam en anonieme systemen beter begrijpen.

Clément Layes is de afgelopen jaren bezig geweest met ritme als fundamenteel element in zowel het theater als in het ‘echte leven’. In de groepsvoorstelling “The Eternal Return” (2017) werd ritme opgevat als een fenomeen dat liminale ruimtes blootlegt, als een product van onze dagelijkse handelingen. In “The Emergency Artist” (2018) diende het ritme als een pauze, een element van syncopatie dat de temporele structuren van ons bestaan onderbreekt, in staat om ze op te schorten en in vraag te stellen. In “ONON” is de derde performance in deze reeks.

Clément Layes

Clément Layes woont sinds 2008 in Berlijn, waar hij werkt als choreograaf en performer. Hij richtte er samen met Jasna L. Vinovrski het gezelschap Public in Private op. Zijn werk situeert zich op het raakvlak tussen choreografie, beeldende kunst en filosofie en is gericht op observaties van het dagelijkse leven. Zijn voorstellingen – o.a. Allege (2010), Der grüne Stuhl (2012), Things that surround us (2012) en dreamed apparatus (2014) – worden internationaal opgevoerd. TITLE (2015) is het laatste deel van Layes’ reeks voorstellingen over de door mensen gecreëerde wereld van dingen die ons omringen. Layes’ huidige artistieke belangstelling voor de rol en het mechanisme van ritme in theater en het dagelijks leven is de kern van zijn recentste werk The Eternal Return, dat in de herfst van 2017 in première gaat in de Sophiensæle van Berlijn en het startschot geeft voor een nieuwe reeks voorstellingen.

Credits

Choreografie: Clément LayesPerformance: Asaf Aharonson, Nir Vidan, Cécile BallyStage: Jonas Maria Droste, Clément LayesLicht: Ruth WaldeyerGeluid: Steve HeatherKostuums: Malena ModéerVideo: Christopher HewittDramaturgie: Jonas RutgeertsInternationale communicatie: Inge KoksPers and productie: björn & björnProductie: Public in Private / Clément LayesCo-productie: Platform 0090Gefinancieerd door: Berlin Senate Department for Culture and Europe ​and ​NPN Germany​Ondersteund door: SOPHIENSÆLE Berlin, BUDA Kortrijk, STUK Leuven ​and ​wpZimmer, Antwerp​.