Octagonal Orientations
Bialetti factory, Omegna, in 2019 and 1956 © David Bergé

PROJECT

Octagonal Orientations

Sinds 1933 heeft Alfonso Bialetti de koffieconsumptie uit de stedelijke ruimte naar bijna elk Italiaans huishouden verplaatst. Zijn opvolger en zoon, Renato Bialetti, industrialiseerde de productie in de jaren vijftig en verkochten wereldwijd nog eens 270 miljoen achthoekige potten. Renato vertegenwoordigde zijn eigen lichaam in het logo en plaatste de mannen via zijn marketingcampagnes op televisie naar “waar ze niet thuishoorden”: “Waar is papa?”, “Papa is in de keuken met de Moka Express!” Een modern designicoontje – koffie als een stimulans voor hyper-individualisme, materiële macht en patriarchaat – die niet volledig kon worden omgezet naar de 21e eeuw.

Toen Bialetti Industrie S.p.A. eind 2018 failliet ging, begon David Bergé met het verzamelen en catalogiseren van achthoekige koffiezetapparaten van Bialetti in verschillende maten en modellen, evenals klonen van andere merken. Hoewel de Moka Express deel uitmaakt van de verzameling van grote designmusea ter wereld, is het moeilijk om een ​​genealogie te vinden van de producten, kritische literatuur of zelfs (ironisch genoeg, koffietafel) boeken die de geschiedenis van Bialetti uitleggen.

David Bergé bereidt momenteel een nieuw artistiek werk voor om zich met dit faillissement bezig te houden. In mei 2019 voerde hij veldonderzoek uit in Omegna en Crusinallo, waar sinds de Romeinse tijd koper is opgegraven en waar beide families Bialetti en Alessi hun fabrieken onderhouden. Het grootste deel van de productie is echter verplaatst naar China en de schulden zijn overgenomen van de families door bedrijfsgroepen (Rondine, Bialetti Industrie S.p.A en nu LABialetti).

In dit werk is David geïnteresseerd in de culturele betekenis van deze industriële productie, vanuit het oogpunt van de rijke industrieel met tijd tot zijn beschikking. Het creëren van een iconisch product door ongeveer 70 jaar lang hetzelfde ontwerp te handhaven, en kopieën van zijn eigen product te produceren om de concurrenten voor te zijn, achtte de controversiële zakenman Renato Bialetti het niet nodig om records, prototypen of archieven van welke soort dan ook bij te houden. In plaats daarvan bedrukte hij een cryptisch classificatiesysteem net onder de lter van de achthoekige koffiezetapparaten.

In plaats van bewijs te leveren voor zijn archief, zal David Bergé werken binnen de beperkingen van zijn eigen archief van Bialetti’s en kopieën, in overeenkomst met de classificatiesystemen van de bedrijven. Zijn werk zal de vorm aannemen van een lichtinstallatie waarin de Bialetti percolatoren zullen verdwijnen en in de loop van de tijd opnieuw verschijnen door veranderende lichtintensiteiten, bewegende lichtbronnen en optische effecten, waarbij de materiële vorm het icoon overtreft.

David Bergé zal dit onderzoek naar licht verder onderzoeken en ontwikkelen in een technische en exploratieve residentie bij wpZimmer, Antwerpen in september 2019, samen met lichtontwerper Pietu Pietiäinen.

Het project zal in 2020 worden gepresenteerd als een installatie en boek.

David Bergé

1983 BE, GR
Kunstenaar David Bergé beoefent fotografie door de lens van het lichaam.

In zijn werk gaat hij dieper in op de performatieve en belichaamde aspecten van de fotografische materialiteit en tijd. Hij gebruikt het lichaam als een apparaat om beelden vast te leggen; door de constructie van een ervaring, vaak performatief en in de loop van de tijd. Het publiek wordt door verschillende projecten heen uitgenodigd voor een reis met lecture-performances, installaties en boekprojecten. Hij is vooral bekend om zijn 'silent Walk Pieces' waarin kijkers in stilte door het weefsel en de infrastructuur van steden worden geleid.

Het werk van David Bergé werd gepresenteerd in verschillende internationale kunstcentra waaronder Kunsthal Extra City in Antwerpen (2018, 2015, 2016); SKD, Staatliche Kunstsammlungen in Dresden (2018); Thessaloniki State Museum of Contemporary Art (2018); CAC in Vilnius (2015); Kunstencentrum STUK in Leuven (2017, 2013); SALT, Istanbul (2011); KCB Belgrado (2013), NETWERK Center for Contemporary Art, Aalst (2015, 2012, 2009); Maison Particulière, Brussel (2014); Gati New Delhi (2011); TanzQuartier Wien, Wenen (2010) en Kunsthaus Muerz, Muerzzuschlag (2012). Hij publiceerde een boek met MER. Paper Kunsthalle (2015).

David Bergé woont in Athene en heeft een MA van het Nederlands Kunstinstituut (2017) en een MFA van LUCA Brussel (2005).