ISLAND OF SLOW
© Elies Van Renterghem

PROJECT

ISLAND OF SLOW

! Opgeschort wegens het COVID-19 Corona virus !

ISLAND OF SLOW is een surreële visuele performance. Alleen is de performer hier een gigantische prop plastiek. Een abstract geheel dat als een audiovisueel theatergedicht opgetild wordt naar een sculptuur.

Plastic wordt een kunstwerk en inspireert om schoonheid te creëren tussen mens, materie en object.

Tijdens haar residentie in Indonesië ontmoette Lize Pede de Filipijnse kunstenaar Roberth Fuentes, die net als Lize bezig was met een kunstproject rond plastic. Waar het bij Lize in eerste instantie puur om de esthetiek van het materiaal ging, kwam de interesse bij Roberth voort uit het vervuilingsprobleem. Ze nodigde hem uit om met haar samen te werken aan het project: ISLAND OF SLOW.

Lize Pede maakt dit werk vanuit een drang om met alledaags materiaal levende objecten te creëren. Met ontroering, humor, verwondering en speelsheid laat ze de beelden vrijuit spreken.

Lize Pede

Lize Pede is actrice, regisseur en beeldend kunstenaar. Ze heeft een masterdiploma Beeldende Kunst en Podiumkunsten van KASK/Kunstschool Gent. Haar werk positioneert zich op de dunne lijn tussen de beeldende kunst en het theater. Het typeert zich als een hybride kunstvorm: een mix tussen het mobiele, het veranderlijke en het theatrale, zoals het zich in haar menselijke installaties of levende sculpturen verzamelt. Een sculptuur is een roerloos beeld in de ruimte, gevormd door het toevoegen en/of verwijderen van materie. Verder is een sculptuur, eenmaal gevormd, onveranderlijk - het is wat het is. Lize haar sculpturen daarentegen zijn veranderlijk in tijd en ruimte - door de waarneming van de toeschouwer en/of door de manipulatie van vertolkers en uitvoerders. Elke persoon is 'een levend lichaam en ziel', een uniek materiaal - en Lize haar sculpturen, beelden en theaterbewegingen zijn dan ook steeds weer 'een werk in (e)beweging'. Ze geeft het publiek de vrijheid om voor zichzelf te reflecteren en betekenis te geven aan de objecten of performers: wat het met hen persoonlijk doet, afgezien van de traditionele, beperkende, theatrale publieksopstelling. Het publiek kan zich bijvoorbeeld vrijelijk rond de scène bewegen, zodat het werk vanuit verschillende invalshoeken bekeken kan worden, afhankelijk van wat hen interesseert. Zij geeft tijd aan de emotie, de humor, de verwondering en het speelse, om beelden voor zichzelf te laten spreken en vrij te laten interpreteren door de kijker. Het is juist in tijden van overspanning dat Lize rust als doelwit ziet.

Credits

Concept: Lize Pede