Into the Big World
© David Weber-Krebs

PROJECT

Into the Big World

Van 18 tot en met 31 augustus 2014 werkt David Weber-Krebs in wpZimmer aan zijn nieuwe creatie Into the Big World. De première vindt plaats op 4 november in STUK in Leuven.

In Into the Big World beleven we een wereld waarin alles wordt geobserveerd, benoemd, gecategoriseerd en dus gedomesticeerd. We maken kennis met verschillende soorten, ondersoorten, families, soorten, geslachten en taxonomieën. We maken kennis met alle planten op het eiland Jamaica, de 24 soorten kortstaart-krabben in de Rode Zee en de hermafrodiete waterplant waterlelie. Geleidelijk aan wordt kennis echter complexer omdat de wereld zich niet langer als een stabiele eenheid presenteert, maar als een systeem waar alles met alles verbonden is.

Into the Big World plaatst het achttiende-eeuwse encyclopedische project als de kiem van de Moderniteit. Een wereldbeeld waarin de wereld werd gezien als een geheel dat in al zijn aspecten bekend moest zijn en veroverd moest worden; een tijd weg van de obscure dogma’s van religie en autocratie naar de lichten van de kennis, positieve wetenschappen en democratie. Waar heeft dit wereldbeeld ons gebracht? Kunnen we de wereld nog steeds van een afstand observeren, terwijl we de belangrijkste dragers van de transformatie zijn?

David Weber-Krebs

David Weber-Krebs is een kunstenaar en onderzoeker uit Brussel. Vanuit een specifieke context ontwikkelt David experimentele processen, die de traditionele relatie tussen het kunstwerk en zijn publiek in vraag stellen en uitdagen, meer specifiek op het gebied van performance en theater. Hij creëert situaties die de toeschouwer betrekken bij een complexe dispositie tussen het opgaan in of samengaan met een kunstwerk en het bewaren van zijn kritische afstand tot het kunstwerk. Of het nu gaat om het ensceneren van acteurs (Into The Big World), een ezel (Balthazar), een minimalistische sculptuur (Performance, Robert Morris revisited) of een publieke ruimte (Miniature), de vorm wordt steeds teruggebracht tot zijn eenvoudige uitdrukking. Het wordt als het ware een projectiescherm, waarin de toeschouwer actief mee nadenkt. De betekenis wordt niet vooraf opgelegd, maar ontstaat bij de toeschouwer.

Credits

Concept, regie en text: David Weber-KrebsPerformance: Katja Dreyer en Noha RamandanLichtontwerp: Jan FedingerProloog en 'room tones': Peter LenaertsDramaturgie: Jonas RutgeertsDramaturgie en onderzoek: Marie UrbanStage: Lotte BettingAdvies: Lars KwakkenbosProductie: Daria BubaloOntwerp publicatie: Stéphanie DesmadrylManagement: Ingrid VrankenDistributie: BoldMet dank aan: Amsterdamse fonds voor de kunsten, Anne Breure, Niki Hadikoesoemo, Maximilian Haas, Sandra Van der Hel, Olivier De Laveleye, Jan-Philipp Possmann, Jean-Baptiste Van Zeebroeck, Fridolin Weber-Krebs, Emily WiliamsCo-productie: Kaaitheater, STUK, wpZimmerMet de ondersteuning van: de Vlaamse Gemeenschap, Pianofabriek kunstenwerkplaats en kunstencentrum BUDA