Ing an Die

PROJECT

Ing an Die

James McGinns operadebuut Ing an Die is het sluitstuk van een driejarig onderzoek naar de veelzijdige natuur van een Gesamtkunstwerk. De voorstelling plaatst de notie van het Gesamtkunstwerk in een post-hedendaagse context en presenteert een brede waaier aan symbolische beelden en performatieve identiteiten. De waardesystemen rondom kunst, cultuur en macht worden ingezet in een kritisch onderzoek naar humanistische privileges binnen onze hedendaagse samenleving. In dat onderzoek gaat McGinn dieper in op tegenstellingen als traditioneel versus hedendaags, mannelijk versus vrouwelijk, organisch-menselijk versus synthetisch-humanoïde.

Aan de vooravond van het verval van de mensheid onder druk van de exponentiële groei van de technologie, schetst dit opera-dans-duet in drie aktes een grillig liefdesverhaal te midden van een pre-apocalyptisch landschap.

James McGinn

US
James McGinn groeide op in Sarasota in Florida (VS) als zoon van een Schotse schilder en een Amerikaanse Cecchetti-ballerina. Hij studeerde aan The American Dance Festival, The New School – Eugene Lang College, danceWEB / ImpulsTanz (Wenen) en P.A.R.T.S. (Brussel). Tijdens zijn studies in Brussel groeide zijn fascinatie voor trans- en post-humanistische theorieën en composities. Hij haalt veel invloeden uit zijn werk als performer bij onder meer Jonah Bokaer, Wally Cardona, Miguel Gutierrez, Ishmael Houston-Jones, John Jasperse, Daniel Linehan, Jen McGinn, Marten Spangberg en Robert Steijn. Momenteel werkt McGinn als danser en choreograaf tussen Brooklyn en Brussel. Hij exploreert het veld tussen dans, theater en performancekunst, zowel op het toneel als in film.

Credits

Regie: James McGinnArtistieke assistent: Christoffer Forbes SchiecheMet: James McGinn en Inga Huld HákonardóttirKostuums: Ried & HarrietLichtontwerp: James McGinn ism Nicholas HoufekCoproductie: wpZimmer, The Knight FoundationResidenties en ondersteuning: P.A.R.T.S., BUDA, wpZimmer, Centre Choréographique National d'Orléans