Andros Zins-Browne
© Tiziana Penna

Andros Zins-Browne

1981 US, BE http://www.thegreatindoors.be/

Andros Zins-Browne is opgeleid als danser en choreograaf, maar zijn werk wordt ook sterk beïnvloed door de beeldende kunst. Naast zaalvoorstellingen maakt hij hybride environments op het kruispunt van installatie, performance en conceptuele dans, waarin afwisselend amateur- en professionele dansers optreden. Hiermee onderzoekt hij hoe het menselijk lichaam, beweging en materie op elkaar kunnen inwerken tot er een bepaald smeltpunt wordt bereikt waarop die verschillende media elkaars eigenschappen lijken over te nemen. Zins-Browne neemt actuele fenomenen als uitgangspunt voor zijn werk. Zo vormde afgelopen jaren de digitale mediacultuur en haar effect op ons gedrag een belangrijke inspiratiebron. Dit resulteerde in sciencefictionachtige performances waarin personages bewegen met een avatar-motoriek en virtualiteit en werkelijkheid elkaar overlappen. In Second Life bestudeert hij het gedrag van mensen in beschermde omgevingen zoals gated communities en online gemeenschappen, terwijl in Neverland het lichaam een hologram is geworden.

Met recenter werk focust Zins-Browne op de ambigue relatie tussen de mens en zijn omgeving. In The Host (2010) probeert een trio cowboys tevergeefs een instabiel, opblaasbaar landschap te bemeesteren, terwijl de installatievoorstelling Welcome to the Jungle de toeschouwer binnenleidt in een uiterst zintuiglijk ecosysteem, een doolhof van spiegelfolie waarin subtiele verschuivingen in licht, geluid en geur je ervaring op sleeptouw nemen. Gelijklopend aan de tour van dit werk ontwikkelde Zins-Browne twee nieuwe dansvoorstellingen. Met &&&& (The David Lang Project) onderzoekt hij met drie dansers en zes piano’s hoe wederzijdse interactie onze gedragspatronen beïnvloedt. Met The Lac of Signs, een solo voor Chrysa Parkinson, ensceneert hij een zoektocht rond beweging en betekenis, geïnspireerd door de dansklassieker Het Zwanenmeer.

Andros Zins-Browne (1981, New York) begon zich al op jonge leeftijd te trainen in ballet op de befaamde Joffrey Ballet School. In 2002, na een opleiding in kunstsemiotiek aan de Brown University (1998-2002), verhuisde hij naar Brussel om de dansopleiding aan P.A.R.T.S te volgen (2002-2006), waarvan hij afstudeerde met niet minder dan vijf creaties. Nadien volgde hij een onderzoeksprogramma in beeldende kunst aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht (2010-2011). Als danser was Zins-Browne o.m. te zien in voorstellingen van Mette Ingvartsen (2009), Jonathan Burrows (2009) en in het werk van Tino Seghal op dOCUMENTA 13 in Kassel (2012). Zins-Browne’s eigen creaties, waarvoor hij geregeld samenwerkt met beeldend kunstenaars zoals Stefan Demming en Erki De Vries, worden gepresenteerd in kunstencentra, musea en festivals in binnen- en buitenland. Op het Impulse festival in Düsseldorf (2011) ontving hij de Goethe Institute Award voor The Host (2010) en de installatievoorstelling Welcome to the Jungle (2012) maakte deel uit van de openingstentoonstelling van het Stedelijk Museum in Amsterdam (2012).

Tussen 2006-2015 ondersteunde wpZimmer het werk van Andros Zins-Browne.

Projecten

RESIDENTIES