Ditmaal begon ze met zijn laatste stukken Gustave Mahler: Der Abschied van Das Lied von der Erde en het derde deel van de 9e symfonie, de Rondo-Burlesque. Het laatste deel van het stuk is in stilte. Wat Claire Croizé in het oeuvre van Mahler interesseert, is hoe de mens zich geconfronteerd voelt met de wereld, zijn eenzaamheid en eindeloosheid; een hymne tot leven uit de eenzaamheid, het verlangen naar een dialoog en het zoeken naar het absolute. De muziek creëert de ruimte, het suggereert plaatsen, verleden momenten, gedachten, gevoelens en emoties. Het is een echte mise-en-scène van emoties. Het schrijven is romaans, gevuld met verlangens en twijfels.
The Farewell berust op een dialoog tussen de drie toneelelementen dans, muziek en licht – ontworpen door Jan Maertens -, en wil onderzoeken hoe deze elkaar wederzijds interpreteren, convergeren en divergeren. Elke vorm moet zijn eigen ruimte en vrijheid vinden om te bestaan door en voor zichzelf en zijn eigen eenzaamheid ervaren. De dramaturgie van The Farewell speelt zich af op de muzikale compositie. Croizé wil het romantische en dramatische aspect, de emotionele inhoud voorzetten en tegelijkertijd de mogelijkheid creëren voor het publiek om hun eigen verhalen te identificeren en te maken.