Reading Rhyme

PROJECT

Reading Rhyme

Van 2 tot 15 maart nodigen we de Zweedse danser en choreograaf Marcus Baldemar uit in onze studio. Hij zal er werken aan zijn eerste soloperformance. Reading Rhyme is een onderzoek naar Baldemars interesse in representatie in/van tekst, lichaam en beweging in relatie tot het persoonlijke en het politieke. Hij werkt ervoor samen met verschillende kunstenaars, in de eerste plaats decor- en kostuumontwerper Daniel Åkerström Steen.

Baldemar over zijn project: “Reading Rhyme vindt plaats in een eenvoudige setting: een microfoon, een lichaam, misschien een beetje muziek (een aangename sfeer om in de stemming te geraken), misschien wat lichtgezouten chips en niet-alcoholische cider. Het is een poëzielezing. Het is een dansvoorstelling. Het lichaam is een lezer. Het is ook een schrijver, een danser, een drager en een boodschapper van vele verhalen. In zijn fysieke representatie is het lichaam vaak eendimensionaal. We zijn nogal vaak eendimensionaal in onze interpretatie van lichamen en hun fysieke representatie. In dit geval is ‘het lichaam’ mijn lichaam: blank, mannelijk en homoseksueel (uiteraard zijn dit geen reële categorieën, het zijn de overblijfsels van linguïstische structuren en de semantiek van een geschiedenis die is geschreven door houthakkers en andere ‘echte’ mannen). De geschreven stemmen die ik zal interpreteren zijn niet de mijne, toch niet bij aanvang. Het zijn woorden en zinnen gefilterd door de geniale geesten van een aantal gekozen anderen*.”

*Met ‘anderen’ bedoel ik twee dingen: 1. Anders dan mezelf. In dit geval: vrienden en professionelen. 2. Het soort ‘anderen’ dat houthakkers als excuus gebruiken (of misbruiken) om reële fysieke grenzen op te trekken waar er vroeger enkel aarde, wind en vuur was (lees: vrouwen, mensen met een andere huidskleur en meer-seksuelen).

Marcus Baldemar

1985 SE
Danser Marcus Baldemar leeft en werkt tussen Brussel en Stockholm. Hij begon zijn professionele dansopleiding in Umeå (Zweden) in 2004. Daarna trok hij voor een jaar naar SEAD (Salzburg, Oostenrijk) en vervolgens naar P.A.R.T.S. in Brussel. Na zijn afstuderen in 2008 werkte hij als freelancer voor verschillende Europese choreografen, zoals David Zambrano (Shock), Rui Horta (The Tears of Saladin), Andros Zins-Browne (Limewire, &&&& and The Host) en Albert Quesada (Slow Sports & Wagner/Ligeti). Hij werkte ook mee aan de creatie van Fun, Laughs, Good Time met Ludvig Daae en Rebecka Stillman en Manuskriptet Dodo met Karina Sarkissova, een project geïnitieerd door Koreografiska Konstitutet in Stockholm. Van 2012 tot 2014 nam Baldemar deel aan de creatie en performance van Shaking The Habitual van The Knife/Sorkklubben en danste hij in Eveline Van Bauwels Infinite journey/In this together en Daniel Linehans dbddbb. Nu wil hij voor het eerst aan de slag als choreograaf.

Credits

Concept & regie: Marcus BaldemarCreatie: Daniel Åkerström Steen, Marcus BaldemarMet: Zoe Poluch, Linnéa Martinsson a.o.Performance: Marcus BaldemarTeksten (van / geïnspireerd op / geleend van): Stina Nyberg, Meri Alarcon, Mykki Blanco, Marcus Baldemar, Daniel Åkerström Steen, Linnéa Martinsson, Zoe Poluch, Ursula Rucker, Kassandra Smith, Leslie Feinberg a.o.Decor, kostuum, lichtontwerp: Daniel Åkerström SteenCoproductie & residenties: MDT (Stockholm), wpZimmer (Antwerp), CAMPO (Ghent), c.off (Stockholm), Workspace Brussels, P.A.R.T.S. Summer Studios (Brussels), ImpulsTanz (Vienna)