EN / NL
 

 

Bio's choreografen MONSOON 

Pieter Ampe (1982, Burundi/België) studeerde aan de Salzburg Experimental Academy of Dance, de Dansacademie van Arnhem en de Brusselse dansschool P.A.R.T.S. Kort na zijn afstuderen creëerde hij de solo On Stage (2006) en nam hij samen met 64 dansers en choreografen deel aan danceWEB, een studiebeursprogramma dat jaarlijks plaatsvindt binnen het kader van het Weense ImpulsTanz-festival. Daarna volgden de duetten Still Difficult Duet (2007) met Guilherme Garrido en O Feather of Lead (2008) met Simon Mayer. Sinds 2009 is Pieter artiest in residentie bij CAMPO. Naast het creëren van nieuw werk, neemt hij tijd om aan onderzoek te doen en dans- en bewegingsadvies te geven. De afgelopen jaren maakte hij samen met Gui Garrido Still Standing You (2010, selectie Circuit X) en met zijn broer Jakob Ampe Jake & Pete’s Big Reconciliation Attempt For The Disputes From The Past (2011). In 2012 werkte hij samen met Gui Garrido, Hermann Heisig en Nuno Lucas aan a coming community. Daarop volgden de solo So you can feel (2014) en een duet met beeldend kunstenaar en theatermaker Benjamin Verdonck, We don’t speak to be understood (2015). In 2016 ging hij met zes lange dansers aan de slag in It’s In The Small Things (KVS). Als danser werkte Ampe onder meer met Jan Decorte, United Sorry (Frans Poelstra & Robert Steijn), Roland Seidel, Anne Juren en Anne Teresa De Keersmaeker / Rosas.

Bunny Cadag (1991, Filipijnen) is een artistieke duizendpoot, hij beweegt zich met gemak in de werelden van muziek, theater, dans en performance. Hij schrijft zijn eigen teksten en geeft ook les. Als kunstenaar is hij voornamelijk autodidact: hij volgde workshops theater en dans aan de PUP Sining-Lahi Polyrepertory, de Filipijnse Dance Association, het Cultural Center of the Philippines’ Resident Theater, en Tanghalang Pilipino’s Theater. Zijn eerste internationale ervaringen deed hij op tijdens het International University Theater Association Festival en als deelnemer aan de New York / Manilla Musical Theater Workshop. Cadag is gefacineerd door het concept van transgressie, het doorbreken van grenzen. Als artistiek leider van het multimediaal performancegezelschap The Scenius Pro. breekt hij met de grenzen van traditionele performance en komt hij op voor de rechten van de holebigemeenschap, vrouwen, kinderen en andersvaliden. Met zijn alter ego Vera Maningning (vera betekent ‘waarheid’, maningning ‘verlichting’) overschrijdt hij ook de grenzen van gender en van het lichaam. Recent gaf hij als zijn alter ego een zangperformance van 24 uur, opnieuw een manier om de mogelijkheden van de menselijke stem op te rekken en af te tasten. In 2016 ontving Cadag de Broadway World Philippines Award voor Best Featured Actor (Play).

Chankethya Chey (Cambodja) begon op vijfjarige leeftijd met klassieke dans. Ze volgde choreografie aan de Koninklijke Universiteit voor Schone Kunsten en Engelse taal- en letterkunde aan de Universiteit van Phnom Penh. Als een van Cambodja’s topballerina’s toerde ze jarenlang in binnen- en buitenland met het Koninklijk Cambodjaans Ballet. Van 2001 tot 2005 maakte ze deel uit van de cast van Realizing Rama, een dansproductie die te zien was in Europa, Zuid-Oost-Azië, Japan, Korea en Indië. Daarnaast creëerde ze haar eigen klassiek en hedendaags choreografisch werk, waaronder Dilemma (2002), Falling in Love (2003), Golden Deer (2004), Preah Khan Reach (2005) en Water and Thunder (2006). Haar voorstellingen waren onder meer te zien op het Season of Cambodia Festival 2013 in New York, het Singapore International Festival of the Arts 2014, het Colombo Dance Platform 2016, en i-Dance Hongkong 2016. Chey ontving verschillende studiebeurzen, waaronder de Choreography Arts Management Fellowship voor een residentie aan de Universiteit van California, Los Angeles (UCLA) in 2006, en de Fullbright Scholarschip voor haar Master in Choreografie aan diezelfde universiteit. Ze studeerde af in 2014 en werd in hetzelfde jaar artistiek leider van het dansgezelschap Amrita . Als danseres werkte ze met choreografen Emmanuèle Phuon, Peter Chin en Arco Renz.
Meer info: http://amritaperformingarts.org

Nuria Guiu Sagarra (Spanje) is een jonge danseres en choreografe die woont en werkt in Barcelona. Ze volgde een dansopleiding aan het Institit del Teatre (Barcelona) en maakte deel uit van het jonge gezelschap ITDANSA. Als danseres werkte ze onder meer met Gisèle Vienne, Batsheva Dance company, La Veronal, Carte Blanche Dance Company, Jasmin Vardimon en Arco Renz. Haar eigen werk omvat onder meer La Muda, een korte choreografie in opdracht van het Hedendaagse Nationale Dansgezelschap van Noorwegen, Login, dat te zien was op het Salmon Festival in Barcelona, en Portal, een solo die werd gepresenteerd op het Noorse Oktoberdans Festival en in Sala Hiroshima (Barcelona). Momenteel studeert ze antropologie aan de Open Universiteit van Catalonië en geeft ze danslessen en -workshops.

Tian Rotteveel (1984, Nederland) is een componist en choreograaf die woont en werkt in Berlijn. Hij studeerde compositie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en de Utrecht School of Arts. Daarna volgde hij dans en choreografie aan Salzburg Experimental Academy of Dance en HZT (Berlijn), waar hij afstudeerde in 2014. Als danser werkte hij onder meer met Jeremy Wade, Tino Sehgal, David Zambrano, Lea Martini, Chris Leuenberg, David Hernandez, Dansgroep Amsterdam, Clement Layes, Diego Gil en Igor Dobricic. In zijn eigen werk, zoals Propellor, Heartcore en Soulsqueezing, creëert hij een unieke mix van geluid, beweging, stem en taal. Zijn voorstellingen waren te zien in onder meer Frascati (Amsterdam), Melkweg (Amsterdam), veem house for performance (Amsterdam), The Chocolate Factory (New York), HAU (Berlijn), Sophiensaele (Berlijn) en Theater Kikker (Utrecht). Hij geeft les in stemtechniek aan SEAD (Salzburg) en aan het Goethe Institut in Sofia.

Noutnapha Soydala (1990, Laos) is danseres en performancekunstenaar. Op zesjarige leeftijd begon ze lessen te volgen in Laotiaanse traditionele dans in Vientiane, om zich als tiener te ontwikkelen tot hiphopdanseres. Ze sloot zich aan bij een groepje hiphopdansers die workshops volgden en projecten opzetten met verschillende Europese dansers en choreografen, zoals Gabin Nuissier (Aktuel Force Company, Frankrijk), Jean-Guillaume Weis en Jill Crovisier (Luxemburg), en Olé Khamchanla (Kham Company, Frankrijk). Die laatste kwam jarenlang geregeld naar Laos en via het Institut Français ontstond een hechte samenwerking en uitwisseling. In 2008 toerde Soydala twee maanden langs Franse theaters en festivals. Drie jaar later reisde ze ook naar festivals in Cambodja, Thailand en Laos. In 2013 richtte ze samen met Ounla Phaou Dom de Fang Lao Dance Company op. Hun werk is gericht op de ontwikkeling van artistieke en choreografische praktijken, de organisatie van culturele activiteiten, en de ondersteuning en opleiding van Laotiaanse traditionele en moderne dansers. Het gezelschap organiseert onder meer het Fang Mae Khong International Dance Festival, dat de ontwikkeling en professionalisering stimuleert van jonge kunstenaars uit de brede Mekong-regio.

 

OPEN HUIS &
DAG VAN DE DANS

Voorbije edities
WP ZiMMER
Gasstraat 90
2060 Antwerpen
T +32 (0)3 225 10 66
F +32 (0)3 225 21 35
info(AT)wpzimmer.be