EN / NL
 

 

OpenHuis #13 | jun 2018 

zondag 24 juni 2018 - 14:00 > 18:30 (gratis)
wpZimmer


Voor we met zijn allen de zomervakantie ingaan, zetten we tijdens de OpenHuis graag onze blauwe poort nog eens open. Verwacht je aan artistieke interventies in het hele gebouw, en meer bepaald aan werk dat het concept natuur bevraagt.
Hoe verhouden we ons vandaag als samenleving tot de natuur? Wat beschouwen we nog als natuurlijk? Kunnen we in dialoog treden met niet-mensen en meer nog - kunnen we er ons juridisch tegenover verhouden? Tijdens de dertiende editie van OpenHuis nemen Gosie Vervloessem, Marialena Marouda, Maria Lucia Cruz Correia en Elisa Yvelin deze thema's onder de loep.

Bovendien openen we het nieuwe atelier dat we samen met Tuur en Flup Marinus tijdens de afgelopen maanden renoveerden. Het wordt de komende jaren hun vaste stek en uitvalsbasis voor het ontwikkelen van nieuw werk. Tijdens de OpenHuis kan je de ruimte bezoeken en krijg je oud en nieuw werk te zien.

Gratis mits reserveren door te mailen naar charlotte@wpzimmer.be .
Er is een beperkte capaciteit voor enkele voorstellingen en try-outs.
Wil je zeker zijn van je plek, gelieve naam + voorstelling + uur door te geven.



* * *
14:00 – 15:30 en 17:00-18:30 (doorlopend)
GOSIE VERVLOESSEM: Hush Hush of the Bush (work-in-progress)
video installatie / verschillende tijden / Engels




Hush Hush in the Bush (work-in-progress) is een nieuwe stap tot een videoinstallatie over Gosie Vervloessem’s onderzoek naar invasieve soorten.
Daarin vertelt ze over haar fascinatie voor haar favoriete invasieve soort, de Japanse duizendknoop. Tijdens haar onderzoek ontmoette ze boeiende mensen en bezocht ze fascinerende plekken. Die veranderden keer op keer haar kijk op deze hardnekkige exoot – maar ook haar visie op invasieve soorten in het algemeen. Wat wordt bestempeld als natuur en wat niet? De heftige reacties die de Japanse duizendknoop losweekt, roepen vragen op over categorisering, mobiliteit, migratie, kolonialisme, horror en de geheime kracht van planten.



* * *
Om 14:00, 14:30, 15:00 en 17:00, 17:30, 18:00
ELISA YVELIN: The Conference of the Lichens
interspecies conversation / 30 min. / Engels / 6 pers.



 

“To be one at all you must be many, and that’s not a metaphor" (Donna Haraway)

Tijdens een verblijf in Noorwegen geraakte Elisa Yvelin gefascineerd door korstmossen. Deze eigenaardige organismes, zwevend tussen steen- en plantstructuren, hebben een merkwaardige manier van samenleven die gebaseerd is op een wederzijdse afhankelijkheid. Ze maken deel uit van een zelfvoorzienend miniatuur ecosysteem. Ook mensen bestaan ook uit verschillende symbiotische organismes die poreuze, onbegrensde en amorfe identiteiten voorstellen. In een conferentie/theeritueel/performance neemt Elisa de toeschouwers mee naar deze wondere wereld van de korstmossen en probeert ze een conversatie tot stand te brengen tussen verschillende soorten.

The Conference of the Lichens is het eerste deel van een trilogie waarbij vertaalprocessen en fenomenen van overdracht worden bestudeerd. Sinds 2015 doet Elisa onderzoek rond energetische praktijken. Daarvoor verdiepte ze zich in Kundalini (yoga), Reiki (paranormale therapie), de Réssequier methode, fenomenologie, psychologie en auto-hypnose aan de hand van L'outil hypnotique amplifié uitgevoerd door Catherine Contour.

concept en performance: Elisa Yvelin
première: november 2017, Pluss Pluss Evening, Black Box Theater, Oslo (NW)
ondersteuning onderzoek: Pianofabriek Kunstenwerkplaats, Workspacebrussels, Ontwikkelingsgerichte Beurs Kunsten en Erfgoed (BE)
dank aan: Helle Siljeholm, Catherine Contour, Andrew Hardwidge,  wpZimmer, Lofoten International Art Festival



* * *
15:45
MARIA LUCIA CRUZ CORREIA: Voice of Nature: THE TRIAL (work-in-progress)
presentatie van de stand van zaken / 60 min. / Engels / 60 personen




Voice of Nature: THE TRIAL heeft de vorm van een rechtbank op locatie. In de voorstelling worden ecocide en de ruimte voor het voorstellen van een nieuw juridisch systeem onderzocht. Maria Lucia en haar crew experimenteren met de vraag hoe recht en rechtvaardigheid het ecosysteem kunnen dienen. Dit doet ze door een nieuw type van rechtbank en een nieuwe vorm van proces voor te stellen, waarin de stem van de natuur zich kan laten horen. In haar futuristische rechtbank leiden ze het publiek door werelden van fictie, magie en de werkelijkheid. Om een antwoord te bieden op de vele juridische uitdagingen waarop ze botsen in hun poging om 'de natuur' rechtsgeldig te representeren, is er nood aan een transformatie van het individu. Hoe zou een rivier of een boom zich uitdrukken in de rechtszaal?

Concreet onderneemt Maria Lucia een langdurig proces van vereenzelviging en personificatie, om zo de woordvoerder van de natuur te kunnen zijn. Het proces bestaat uit het één jaar lang archiveren van een reeks exploraties en rites. Het wordt een collectieve reis die de dramaturgie en het script zal inspireren om het publiek te begeleiden door een transformatief juridisch ritueel, waarin mensen en niet-mensen op zoek gaan naar een nieuwe, collectieve taal.

Correia's artistiek werk komt voort uit een diep engagement ten aanzien van ecologische problemen. Ze reageert op de ecologische misdaden van onze tijd door het publiek samen te brengen in een participatieve omgeving die het artistieke verbindt met de stemmen van wetenschappers, activisten en advocaten. Haar acties wedden op een utopische heling of genezing door te gaan voor een klinische esthetiek die de verbondenheid mensen en niet-mensen blootlegt. Correia's werk rust op het hedendaagse discours rond het antropoceen, de kolonisering van de natuur, de erfenis van de  klimaatverandering, de vervuiling van stedelijk landschappen, transitie, herstel en inheemsheid. Correia stelt vaak een participatieve wijze van articuleren voor door autonome en tijdelijke platformen op te zetten, die momenten van disruptie en harmonie doen ontstaan tussen schijnbaar heterogene terreinen van kennis, culturele tradities, waardensystemen en sociale transformatie.


Meer info: www.mluciacruzcorreia.com

Première: lente 2019

concept, regie: Maria Lucia Cruz Correia
script: Sébastien Hendrickx
dramaturgie: Ingrid Vranken
juridische feiten checker: Hendrik Schoukens & Juan Auz
systemische constellatie navigator: Luea Ritter
onderzoeks documentatie: MarK Pozlep
third eye: Jeroen Peeters
productiemedewerker: Tineke De Meyer
co-productie: Kaaitheater, Vooruit, Workspacebrussels, Het TheaterFestival, t-heater & Circuit X (Roel Verniers Prijs 2017)
productie: Fo.am
residenties & onderzoek: No Logar (EC), Center for Creative Ecologies/Tjdemos (US), Artsadmin (UK), BUDA (BE), Workspacebrussels (BE), Campo (BE), wpZimmer (BE), Bunker (SL)
met steun van: Imagine 2020 and Flemish Authorities



* * *
17:00
MARIALENA MAROUDA: Oceanographies (work-in-progress)
interactieve performance / 45 min. / Engels / 20 pers.




In Oceanographies is Marialena Marouda geïnteresseerd in meervoudige kennis. Concreet richt ze zich op onze subjectieve kennis van de oceaan, inherent verbonden met onze ontmoeting ermee. Haar onderzoek legt daarom de focus op de relatie van twee types van lichamen: het menselijke lichaam en de uitgestrekte watermassa die de oceaan is. Het is de verhouding van de handen tot de modder, van de oren tot het breken van de golven, van de voeten tot het gevoel van wegzinken dat het werk kenmerkt - eerder dan de oceaan op zichzelf, verstoken van menselijke aanwezigheid.

Het werk probeert de complexiteit die voorkomt uit dergelijke interacties te verweven via verhalen over de ontmoeting met de oceaan en via demonstraties. Het doel is om een nomadische oceanografisch instituut te ontwikkelen waarbij de oceaan wordt opgeroepen of geëvoceerd door de hervertelling van deze ervaringen en de performance van de relaties die worden beschreven. Performance wordt hier dus een instrument en een kunst-wetenschap die toelaat de oceaan en onderzoeker tot één waterlichaam te laten samensmelten.

Marialena Marouda werkt als performance kunstenares en choreografe. Ze studeerde filosofie en beeldende kunst aan Columbia University (New York) en zette haar studies verder aan het Instituut voor Toegepaste Theaterstudies aan de Universiteit van Giessen (Duitsland). Ze startte haar onderzoeksproject Oceanographies in het programma advanced performance and scenography studies (a.pass) in Brussel - dat ze net beëindigde. Ze werkt samen met het onderzoeksplatform Nadine in de context van the Wandering Arts Biennale 2018.


concept en regie: Marialena Marouda
performance: Marialena Marouda, Justine Maxelon
grafische vorming Oceanographic Scorebook: Dear Reader
residentie en ondersteuning: a.pass, Nadine & WAB 2018, wpZimmer, Workspacebrussels
veel dank aan: Andre Cattrijsse, Caroline Godart, Thanos Gkritzalis, Loes Jacobs, Philippine Hoegen, Zoumana Méïté, Lilia Mestre, Carine Meulders, Eva Moulaert, Anna Pouskouri-Reiche, Eshter Rodriguez Barbero, Sina Seifee, Femke Snelting, Thomas Vandorpe en Gosie Vervloessem



 

OPEN HUIS &
DAG VAN DE DANS


Voorbije edities
WP ZiMMER
Gasstraat 90
2060 Antwerpen
T +32 (0)3 225 10 66
F +32 (0)3 225 21 35
info(AT)wpzimmer.be