EN / NL
 

 

Meryem Bayram 

Residentie: Autonomous Scenography ’FOURFOLD’
28/11 > 11/12/2016 – Studio


Zoals bij haar vorige productie Autonomous Scenography vertrekt Meryem Bayram niet van een vastgelegd verhaal of scenario. Het project is geen performance, theater, dans of een andere vorm van ‘opvoering’, maar een generator van veranderlijke, op zich staande scenografie – een machine, met andere woorden, die telkens andere beelden maakt. Aan de hand van een beperkte reeks van formele mogelijkheden – een vierkant waarmee gevouwen en op andere manieren gewerkt kan worden – wordt een hele reeks aan variaties en transformaties mogelijk gemaakt.

Voor ‘FOURFOLD’ werkt Bayram samen met Guy Rombouts, die in zijn eigen werk met vergelijkbare mechanismen werkt om beelden te genereren. Bij Rombouts is dat het visuele alfabet ‘Azart’, dat bestaat uit een beperkt aantal tekens die combineerbaar zijn tot ontelbare twee- of driedimensionale tekeningen. Binnen de krijtlijnen van ‘FOURFOLD’, kan Rombouts volledig zijn eigen gang gaan.

Andere componenten in dit project zijn het gebruik van klank / stem en licht. Tijdens de opvoeringen zet Bayram allerlei talige ruis – woordeloze maar betekenisvolle expressie – in om de visuele transformaties te begeleiden. Net als bij de scenografie is het de bedoeling dat de muzikale, materiële mogelijkheden improviserend worden onderzocht. Net als met het beeld, worden geluid, taal en licht ingezet als een creatieve kracht: niet om iets te representeren, maar om in alle vrijheid een werkelijkheid te produceren.

Beeldend kunstenaar Pol Matthé staat in voor het lichtontwerp en onderzoekt verschuivingen van geometrische lichtbundels.


Meryem Bayram (Antwerpen, 1981) is beeldend kunstenaar, curator en scenograaf. De zoektocht naar de raakvlakken tussen mens en omgeving, tussen abstractie en figuratie vormt de rode draad in haar werk. Ze studeerde beeldhouwkunst aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen, en Grafische vormgeving aan Stedelijk Instituut voor Sierkunsten en Ambachten, Antwerpen. Aan het POPOK in Antwerpen verdiepte ze zich in scenografie (2006-2007). In 2000 richtte ze samen met Mesut Arlan theater Onderhetvel op, waar ze verschillende scenografieën ontwierp voor producties als Giglamesh (2002), De kamer en de Man (2004) en Plot (2008). Als scenografe werkte ze eveneens met dansgezelschappen als Cie13 2012 en Taldans 2012. Recentelijk werkte ze ook een scenografie uit voor de kindervoorstelling Ik zie, ik zie wat jij niet ziet van Theater  Luxemburg (2013, Antwerpen). Ook een tentoonstellingsscenografie voor de expo ‘50 jaar Spoorzoekers’ het MAS gaf ze dit jaar vorm. In haar eerste performancecreatie Autonomous Scenography – waarin een scenografie van verschillende kartonnen pop-up elementen het associatievermogen van het publiek op sleeptouw neemt – werkte ze samen met oa. Clément Layes (performer), Gaëtan Bulourde (performer), Pol Mathé (lichtkunstenaar) en Charo Calvo (soundscape).

Guy Rombouts (Geel, 1949) is beeldend kunstenaar. Hij leeft en werkt in Antwerpen. Rombouts werkt met een veelheid aan media, waaronder zeefdruk, sculpturen, ingrepen in de openbare ruimte (Metrostation Tomberg), gevonden voorwerpen die naar letters uit het Azart verwijzen en tekeningen. Rombouts ontwikkelde het Azart-alfabet halverwege de jaren 80. 'Azart' is een oude schrijfwijze van het Franse woord 'hasard'. Het Azart is een alfabet waarin letters vorm krijgen in een lijn die aan een woord, geluid en/of aan een kleur relateren. Op basis hiervan maakt meest drie-dimensionale, kunstwerken. Een van de eerste werken waarmee hij samen met Droste bekendheid kreeg buiten de kunstwereld, was het ontwerpen van de Letterbruggen (1994) op het Java-eiland in Amsterdam. Het Azart komt terug in allerlei vormen binnen het oeuvre van Rombouts: het kan dienen als vertrekpunt voor installaties met gevonden voorwerpen, maar kan ook als tekst binnen grafische werken worden gebruikt. Taal keert in die vorm vaak terug als basis. Een voorbeeld is het werk 'Ziggoerat': een Toren van Babel-achtige piramide van houten treden, die in het Azart gelezen kan worden als het woord 'Ziggurat'.


concept, objecten, performance, geluid, stem: Meryem Bayram – ontwikkeld door: Guy Rombouts – lichtontwerp: Pol Matthé – kostuumontwerp: Johanna Trudzinski – productie: Platform 0090, OnderHetVel – coproductie: wpZimmer, Workspace Brussels, QO2, Fiebre – in samenwerking met: Het Bos, Zsenne Art Lab – met de steun van: de Vlaamse Overheid

 

Residenties
wpZimmer nodigt met vaste regelmaat artiesten uit voor een residentie van een of twee weken. Zij kunnen logeren in ons appartement en werken in de studio of het atelier.

WP ZiMMER
Gasstraat 90
2060 Antwerpen
T +32 (0)3 225 10 66
F +32 (0)3 225 21 35
info(AT)wpzimmer.be